Home / Reisinformatie / Europa / Denemarken / Historisch stadje Kolding in Zuid-Denemarken

Historisch stadje Kolding in Zuid-Denemarken

Kolding is een historisch stadje een uur vanaf de grens met Duitsland. Het was voor ons de laatste bestemming tijdens onze reis door Zuid-Jutland. Deze oude havenstad ligt in het oosten van de streek en ligt slechts op een korte afstand van onder andere LEGOLAND en LEGO House.

Bij aankomst in Kolding vallen de oude huisjes en smalle straatjes ons direct op. Via met name eenrichtingswegen worden we door de navigatie geleid naar ons appartement van Kolding Hotel Apartments. Eenmaal ingecheckt zien we dat ons moderne appartement direct uitzicht heeft op het Koldinghus en het Slotssøen meer, twee van de belangrijkste bezienswaardigheden in Kolding.

Kolding Hotel Apartments

Ons appartement van Kolding Hotel Apartments is van alle gemakken voorzien. Naast een ouderslaapkamer met een tweepersoonsbed zijn er 2 slaapkamers met een stapelbed, een ruime woonkamer, een apart eetgedeelte, badkamer en een keuken met onder andere een afwasmachine en oven. Naast de fijne inrichting voelen we ons ook door het personeel en de informatie in ons appartement erg welkom. Zo krijgen we niet alleen uitgebreide informatie over de bezienswaardigheden in de omgeving maar kunnen we ook van alles kosteloos lenen om ons verblijf gemakkelijker te maken, bijvoorbeeld een bolderkar, yoga mat en een springtouw!

Tijdens onze vakantie in Denemarken met kinderen hebben we al vaker gemerkt dat ze hier echt mee denken met gezinnen, maar dit is echt wel een hele fijne service. Bekijk hier meer reviews van Kolding Hotel Apartments.

Na ons te hebben geïnstalleerd in het appartement, besluiten we een rondje langs het meer te lopen. Dit rondje is slechts 3 kilometer dus met de geleende bolderkar is dit ook voor de kleintjes prima te doen! Tijdens een groot deel van de route loop je langs het meer en heb je uitzicht op het imposante Koldinghus.

Check ook ons blog met fijne vakantieparken in Denemarken.

Kolding Hotel Apartments

Koldinghus

Dit Koldinghus bezoeken we de volgende dag. Anders dan de naam zou vermoeden is het Koldinghus wel degelijk een koninklijk kasteel en inmiddels is het zelfs nog het enige koninklijke kasteel van Jutland. Tijdens het inlezen voor het bezoek leren we dat het kasteel een grote rol heeft gespeeld in de Deense geschiedenis maar in 1808 voor een groot gedeelte is afgebrand. Onder andere de bekende schrijver Hans Christian Andersen heeft jaren later getracht om het kasteel weer te laten opbouwen.

Inmiddels is het kasteel weer voor een groot gedeelte opgebouwd, alhoewel er nog steeds werkzaamheden worden verricht. Als bezoeker aan het kasteel hadden wij van deze werkzaamheden geen last.

Ook voor kinderen is geprobeerd het Koldinghus interessant te maken. Bij binnenkomst krijgt onze dochter een lijst met vragen overhandigd met de belofte dat zij een cadeau zal krijgen als ze de vragen goed heeft. Hierdoor kijkt ook zij goed rond in de verschillende ruimtes om te zien of zij daar de vragen kan beantwoorden! Het is ook leuk om de bowlingbaan op de binnenplaats te proberen!

Nog interessanter blijkt het te zijn als we ons ook mogen verkleden als echte koningen en koninginnen! Voor zowel de volwassenen als de allerkleinsten zijn er mooie kostuums beschikbaar en natuurlijk kleden wij ons direct om! Met de extra attributen zoals een stokpaardje, baret en hoedjes hebben we ontzettend veel plezier. De medewerkers zijn erg behulpzaam en maken foto’s van ons, maar laten ook zien hoe zij de kostuums maken.

Koldinghus

Na de zware kostuums weer te hebben uitgetrokken, dwalen we nog door de andere ruimtes van het kasteel. Het kasteel is enorm groot en we komen niet echt uit onze routebeschrijving zodat we al wandelend de verschillende ruimtes ontdekken. Vooral de bibliotheek, de trouwkapel en de ruin hall maken erg veel indruk op ons. Natuurlijk gaan we ook nog helemaal naar de top van het kasteel, vanwaar we ons appartement zien liggen!

Door alle trappen is het Koldinghus minder geschikt voor een kinderwagen maar met een drager en enige conditie is het prima te doen. Met de Be Happy Pass kunnen kinderen leren om te schermen als een echte musketier, maar dit is voor onze dochter nog iets te spannend. Als cadeau na het goed beantwoorden van de vragen kiest zij dan ook niet een stoer ridderzwaard maar een pluche knuffelbeer.

Geografisk Have

Na de cultuur in het Koldinghus bezoeken we in de middag Geografisk Have. Dit natuurpark ligt aan de rand van Kolding en als we aan komen rijden, kunnen we ons bijna niet voorstellen dat er een groot natuurpark achter de poort ligt. Dit blijkt toch echt het geval te zijn als we de uitleg van de enthousiaste boswachter aanhoren. Het park is onderverdeeld in verschillende landen en werelddelen en op deze verschillende plekken zijn de bomen, planten en bloemen aanwezig die kenmerkend zijn voor dat specifieke land of werelddeel.

Gezien de omvang van het park is het ook hier erg fijn dat we een bolderkar kunnen lenen zodat we geen last hebben van vermoeide beentjes bij de kinderen. Met een duidelijke plattegrond in de hand wandelen we op ons gemak door het rustige park waar we slechts enkele andere bezoekers zien. Tijdens onze wandeling komen we eerst in China, met een spannende bamboebos waar we doorheen moeten, om ook nog wat grotten in te kunnen. Via Japan, Europa en Noord-Amerika staan we opeens oog in oog met enkele alpaca’s. Deze dieren zijn erg nieuwsgierig naar ons maar in verband met het spuugrisico houden we maar wat afstand!

Geografisk Have kolding

Na de route door enkele andere landen lopen we vervolgens natuurlijk ook het jungle pad en voelt het even alsof we toch in de tropen op vakantie zijn! Daarna moet natuurlijk één van de speeltuinen worden verkend waarna we Kolding Mini city bezoeken. In dit laatste gedeelte is een groot gedeelte van Kolding nagebouwd en lopen we als reuzen door de straten én natuurlijk langs het Koldinghus!

Geografisk Have

Na onder andere de kruiden- en rozentuin valt het oog van onze dochter op de geitjes. Via een trapje kan je in het verblijf van de geitjes klimmen en zo knuffelt zij een tijdje met deze lieve en soms ondeugende dieren. Na ook nog enkele andere dieren te hebben gezien, sluiten we ons bezoek af met een welverdiend drankje in het café van het park terwijl onze dochter speelt in de andere speeltuin voor onze stoelen.

Helaas hadden we niet nog meer tijd in Kolding want de vele leuke activiteiten, onder andere mooie stranden, vragen absoluut om een tweede bezoek!

We bezochten Jutland in samenwerking met Visit Denmark die ons een kaartje voor het Koldinghus en het park verzorgde. Zoals je van ons gewend bent delen we onze eigen ervaringen en meningen.

1 gedachte over “Historisch stadje Kolding in Zuid-Denemarken”