Home / Reisinformatie / Europa / Servie / Kosten vakantie Servië, budget overzicht van een echt goedkope vakantie
ceremosnja grot

Kosten vakantie Servië, budget overzicht van een echt goedkope vakantie

Wat zijn de kosten van een vakantie in Servië (plus vijf dagen Bulgarije)? Onze vakantie van 2 weken kostte ons minder dan €2000,-. In Servië kan je nadat je de vlucht (en eventuele huurauto) geregeld hebt ter plekke echt heerlijk leven met een gezin met kind voor minder dan tachtig euro per dag. Ben je met twee kinderen dan zal je iets meer kwijt zijn aan entreegelden en maaltijden, maar je zou nog steeds onder de honderd euro per dag uit moeten kunnen komen. Ga je zonder kinderen dat is het uiteraard nog een stukje goedkoper. Toerisme in Servië staat echt nog in de kinderschoenen met uitzondering van de hoofdstad van Servië Belgrado en in Novi Sad.

Al onze accommodatie waren ruime familiekamers of Airbnb appartementen met plek voor een gezin van vier. We kookten niet zelf maar aten in restaurantjes en hebben elke dag meerdere activiteiten ondernomen. Voor ons budget waren we inclusief vliegdagen 15 dagen weg (14 overnachtingen) en hebben we alles zelf geregeld. Midden in de zomervakantie, zelfs tijdens de Nederlandse bouwvakweken, is het dus nog wel degelijk mogelijk om niet de hoofdprijs te betalen voor een vliegvakantie.

Disclaimer
Deze prijzen waren correct op het moment dat de reis gemaakt werd (in de zomer van 2018). Helaas hebben we van verschillende lezers begrepen dat prijzen sinds de pandemie gestegen zijn waardoor meer moet budgetteren voor een vergelijkbare vakantie. Denk dan vooral aan vliegtickets, kosten van de trein of taxi’s, maar ook eten en drinken.

hike djerdap national park

Kosten vakantie Servië

Vliegtickets – €525 euro

De grootste kostenpost voor vertrek zijn de kosten van het vliegticket. Vliegen met kinderen in de zomervakantie is jammer genoeg bijna altijd duurder dan in andere periodes van het jaar. Zouden we dezelfde tickets hebben geboekt in september of zelfs eind augustus (buiten de bouwvak) dan was deze route voor de helft van de prijs te boeken. Hadden we eerder geboekt (in plaats van zoals nu 4,5 maand van te voren) had dit misschien ook nog wat gescheeld, twee maanden later kosten dezelfde tickets alweer driehonderd euro meer.

We vlogen met Air Serbia heen naar Belgrado, terug vanaf Sofia met een tussenstop in Belgrado. We kozen voor deze route omdat we het leuk vonden beide landen te combineren. Prijstechnisch was deze combi even duur als een retourtje Belgrado. De extra vlucht kost ons dus niks en nu hoefden we geen rondje te maken maar konden we van A naar B reizen.

Ga je buiten het hoogseizoen en vlieg je vanaf Eindhoven retour met Ryanair naar Belgrado dan kan dit meestal voor minder dan 150,- euro. Vanaf Amsterdam heb ik prijzen gezien vanaf ongeveer €250,- euro retour. De goedkope Wizzair vluchten van Eindhoven naar Nis, de tweede luchthaven van Servië, zijn na korte tijd alweer gestopt. Vergelijk de prijzen via Skyscanner.

Sofia wisseling van de wacht

Accommodatie – €347 euro

Voor onze 9 overnachtingen in Servië komen we op een gemiddelde van €38,58 per nacht. Dan slaap je dus niet in hostels maar in appartementen en hotels met familiekamer. Dit is zeker voor Europa echt goedkoop.

We verbleven in Belgrado 3 nachten in een Airbnb (€46 euro per nacht), daarna drie nachten in een hotel in Vinci (€35,10 per nacht), twee nachten in een familiekamer op een Eco Farm midden in de natuur  (€32 euro per nacht), 1 nacht in een ruim appartement met twee slaapkamers in Nis (€4o euro per nacht). Veel inwoners van Servië spreken wel wat Engels of Duits maar we hadden een accommodatie waar dit niet het geval was, maar ook daar begrijp je elkaar met gebaren wel.

De Airbnb aan het begin vonden we fijn omdat we dan een volledig appartement hadden. We eindigden deze reis in Bulgarije en ook hier kozen we voor Airbnb. We kozen hier voor ruime plekken met twee slaapkamers, moderne inrichting en op een centrale plek in het centrum. Heb je echt een klein budget dan kan je hier nog op besparen en is overnachten met kinderen in Servië mogelijk voor gemiddeld dertig euro per nacht.

nis servie hotel

Eten en drinken €304,84

Eten en drinken in Servië is erg goedkoop. Voor rond de dertig euro per dag hadden we een ontbijt uit de supermarkt, een uitgebreide lunch in een restaurant, bijna elke dag een ijsje en in de avond nog een biertje met eventueel nog een klein gerechtje of taartje. We hebben niet zelf gekookt en aten dus elke dag in een restaurant. Prijzen liggen in Belgrado een stukje hoger dan in de rest van het land. Over het algemeen kozen we ervoor om voor de lunch onze hoofdmaaltijd te eten. Even een broodje voor de lunch is namelijk buiten de steden niet te vinden. Serviërs eten ook ’s middags warm. Onze duurste lunch was de eerste dag voor €33,90 toen we nog niet door hadden hoe groot de porties zijn en dus naast drie hoofdgerechten nog salades en aardappeltjes bij hadden besteld. Meestal kwamen we uit tussen de €15 en €20 euro inclusief drankjes.

Servie binnenland

Autohuur, benzine en andere vervoerskosten €356,80

We waren van plan om te gaan backpacken in Servië maar kwamen er tijdens ons research achter dat dit toch niet zo makkelijk is. Tussen de grote steden zoals Belgrado, Novi Sad en Nis zijn er prima bus en treinverbindingen. Maar zodra je de natuur in wil of klooster gaat bezoeken dan ben je aangewezen op bussen die vaak maar een paar keer per dag gaan. Er is heel weinig informatie te vinden over zelfstandig reizen in Servië, wat mij echt verraste. Het is immers een centraal land in Europa. Maar de paar Engelse blogs die ik vond, hadden allemaal wel een keer een verhaal dat ze ergens stonden, er geen bus bleek te zijn en er 5 of 10 kilometer gelopen moest worden. Geen probleem met zijn tweetjes. Niet iets waar we zin in hadden met onze dochter van vijf.

Daarom besloten we om vijf dagen een auto te huren in Servië. De kosten voor autohuur waren €217,-  bij Sunny Cars. Wij vinden het fijn hier te huren omdat je bij een betrouwbare partij terecht komt en geen gedoe hebt met verzekeringen ter plekke. Mocht je schade hebben, dan wordt het eigen risico terugbetaald. Diesel- en benzineprijzen zijn in Servië jammer genoeg vrij vergelijkbaar met Nederland. Wij betaalden €60,17 aan diesel daarnaast nog €4,07 aan tol. Overige kosten zijn voor buskaarten van en naar het vliegveld en in de stad. Vaak 75ct per ritje per persoon.

Excursies, musea, entreegelden €108,90

In Servië ondernamen we een boottocht over de rivier de Donau. Met dertig euro was die veruit de duurste activiteit in Servië. Daarnaast bezochten we verschillende musea, een dierentuin en een waterpark. Op veel plekken was onze dochter nog gratis en betaal je pas voor kinderen vanaf zes jaar. Om wat voorbeelden te noemen: de dierentuin in Belgrado (€11,-) een bezoek aan een grot (€5,93) en entree voor een fort (€2,03 voor 2 volwassenen).

Wat vind jij van de prijzen in Servië? Is het iets waar je oplet bij het plannen van jullie vakantie?

Lees ook onze andere blogs over de Balkan met kinderen. Zoals Servië met kinderen, Montengro met kinderen en Albanië met kinderen.

Veliko Gradiste en Silver Lake

We maakten deze reis op eigen initiatief en kosten. Check ook ons blog met andere bestemmingen voor een goedkope vakantie.