Home / Reisinformatie / Latijns Amerika / Peru / Week 5 reisverslag peru: heerlijk Cuzco en de heilige vallei
Cusco Peru

Week 5 reisverslag peru: heerlijk Cuzco en de heilige vallei

Reisverslag Peru #5: We reizen met onze driejarige dochter twee maanden door Zuid-Amerika, door Colombia, Peru, Bolivia en Chili. Lees hier het verslag uit Colombia week 1week 2week 3 en week 4

Dag 29 Op naar Peru

Ik word wakker met een knoop in mijn maag. Marcel snapt niet waarom maar ik heb er buikpijn van, zo spannend vind ik het om weer naar Cuzco te gaan. Ik was 21, het was mijn eerste reis naar een niet-westers land. Ik vond Peru geweldig en nu ga ik weer terug. Er is de angst dat het tegenvalt en daarmee ook al mijn herinneringen minder waard zijn. Ik had me geen zorgen hoeven te maken. De vele foto’s van mij met een big smile bij een oude berg stenen zijn het bewijs. Ik ben gewoon een archeologie-nerd en wat beter dan de oude hoofdstad van het Inca-rijk. Gelukkig valt Peru ook bij Marcel en dochter in de smaak en zijn we het er alledrie over eens dat dit een leuker land is dan Colombia.

Maar voor dat het zo ver was volgen nog 2 vluchten. De eerste al om 5:43, daarna een lange wachttijd in Lima en vervolgens door naar Cuzco. Ik herinnerde me nog dat het een enge landing was en dat klopt. Over de Andes heen en dan draaien en wringen om tussen bergen die hoger zijn dan wij naar beneden te gaan de vallei in. Het geeft wel mooie plaatjes.

Onze eerste avond in Peru begon niet echt goed. Marcel verliest zijn telefoon in een taxi. Niemand om boos op te zijn dan zichzelf. Al eerder was de telefoon uit die broekzak gevallen, alleen nu ontdekte hij het te laat. Gelukkig  had hij al een oud beestje meegenomen maar balen is het wel.

Dag 30 Cuzco een hele fijne stad

Cuzco is een enorm leuke stad en we gaan lekker op pad. Verschillend kerken, een chocolademuseum waar onze dame eindeloos het filmpje wil kijken hoe ze chocolade maken (gelukkig duurt het maar 2:20 min) en Qorikancha, tenminste wat er nog over is van deze belangrijkste Inca tempel.

We hebben deze dagen in Cuzco een Airbnb en na een maand van hostels en hotels is dat wel lekker. Drie slaapkamers (dus een eigen voor onze dochter), 2 badkamers , zelf kunnen koken en een woonkamer met fantastisch uitzicht over Cuzco. Onze meid maakt meteen een speelhoek voor haarzelf en we spellen met zijn drieën veel potjes Uno. Een leuk kaartspel voor jonge kinderen en waar we gewoon echt verliezen van onze dochter.. help!

Dag 31 heerlijk wandelen langs Incaruïnes

We nemen een busje richting Pisac maar stappen uit bij Tambomachay, een Incaruïne zo’n 8km boven Cuzco. Vanaf hier lopen we de heuvel af via een aantal andere Incaruïnes terug naar de stad. Om deze vier ruïnes te bezoeken heb je het boleto touristico nodig, een kaartje dat 10 dagen geldig is en toegang geeft tot 17 plekken in en rondom Cuzco. De Tula peuterdrager komt goed van pas. Ik ben hier eerder geweest en liep toen netjes veilig langs de weg. Het is immers Zuid-Amerika en de Lonely Planet zegt “robberies are rare, but not unheard of” over deze wandeling. Marcel zou Marcel niet zijn als hij op zijn Garmin een of ander pad heeft gezien en we even later door een veld banjeren. Het blijkt een track te zijn voor mountainbikes. Het is wel enorm mooi en dit zijn het soort wandelingen waar Marcel echt blij van wordt. We zien een mini-uiltje, wandelende takken en grote roofspinnen die achter sprinkhanen aan zitten. Ook komen we nog langs een aantal Incaruïnes zoals de Templo de la Luna waarvan ik niet eens wist dat ze hier waren.

We eindigen de wandeling bij het spectaculaire Saksaywaman een Incafort met stenen die hoger zijn dan wij. Wat je nu ziet is nog maar 20% van het origineel. Wij hadden nog uren kunnen rondkijken maar bij onze driejarige is de koek echt op.

Dag 32 Driejarige dagje en nog meer ruïnes

Onze dochter heeft behoefte aan een dagje rust dus Marcel en onze dochter spelen lekker met de klei in ons huisje. Ook gaat Marcel nog even naar de kapper, dat kost je 10 soles (3 euro) en dan ben je weer helemaal netjes. In het centrum van Cuzco zit nog een indoorspeeltuin met trampoline en klimwand waar onze dame zich goed vermaakt.

Ik ga mee met een tour naar nog meer Incaresten. In 2004 was ik hier weliswaar 2 weken maar doordeweeks had ik Spaanse les. Voor de verder gelegen ruïnes moest ik keuze maken en het heeft me dus 13 jaar gekost maar nu heb ik toch ook de zoutpannen van Salinas en het Moray gezien. Bij die laatste experimenteerde de inca’s met gewassen. Door koude wind en de opwarming door de zon is het verschil in temperatuur tussen elk terras 1 graad celsius. Slim hé, om zo op een plek te kunnen experimenteren met gewassen en uit te vinden wat op welke hoogte het beste groeit.

Dag 33 Ollantaytambo

We nemen de bus naar Ollantaytambo, ongeveer twee uur van Cuzco. Het ligt een stukje lager en is dus warmer hoewel we tot nu toe niks te klagen hebben. Het regent wel bijna elke dag maar vaak ’s nachts of overdag even kort en heftig en dan schijnt de zon weer.

Ollantaytambo is een knus stadje aan de voet van een enorm fort. Alweer Incaruïnes denken jullie misschien? Maar het verveelt echt niet. Er is afwisseling genoeg en bovendien liggen ze zo mooi in de natuur en is het vaak ook een flinke wandeling. Vandaag hebben we echt het stoerste meisje van 3 jaar ter wereld. Ze loopt niet alleen helemaal zelf naar boven maar wil dan ook nog door naar de Inca uitkijktoren. 3,5 km en 250 hoogtemeters.

Dag 34 Ollantaytambo naar Machu Picchu

Onze dame heeft de smaak van het wandelen in de bergen helemaal te pakken, terwijl ze nog steeds gewoon op straat soms stopt en dan getild wil worden. Wandelen in de bergen, over trappen en afgronden, dat is een avontuur. We zijn vroeg op. Tegenover Ollantaytambo liggen een aantal huisjes en wachtposten. We gaan nog hoger dan gisteren en het uitzicht is geweldig.

Het is echt een pittige wandeling maar onze driejarige stapt gewoon door. Heel grappig als we eenmaal bijna boven zitten en er dan wat backpackers helemaal kapot ook aankomen en dan een klein meisje zien. Sowieso reageren andere reizigers maar zeker ook de lokale bevolking hier veel meer op ons. In Colombia vonden we mensen wat meer op zichzelf, hier groet iedereen elkaar.

Rond het middaguur stappen we in de trein. De duurste trein per minuut die we ooit zullen nemen. Machu Picchu is big business en de twee treinmaatschappijen die ernaar toe rijden, hebben een monopolie. Voor een bezoekje aan Machu Picchu zijn we dus gewoon 500 euro armer. Waarvan 350!! euro voor de trein erheen en terug. Twee keer 1:30 uur. Er zijn wel twee goedkopere alternatieven. Je kunt ook illegaal 28 kilometer over het spoor en door tunnels lopen. Of wat de meeste backpackers met genoeg tijd nu doen, is ongeveer 8 uur onderweg zijn met verschillende busjes over een slingerende en onverharde weg naar Hydroelectrica en dan nog 10 kilometer langs het spoor lopen.  Dat had ons 250 euro bespaard maar zagen we toch niet echt zitten met onze dame.

We slapen een nachtje in Aguas Calientes waar de restaurantjes dan wel weer enorm goedkoop zijn. Een driegangenmenu voor 15 soles (4,30 euro) en de hele dag happy hour: 4 pisco sour cocktails voor 20 soles (5,70 euro). Op tijd naar bed zodat we de volgende morgen vroeg bij Macchu Picchu kunnen zijn.

Volgende week kan je lezen over ons bezoek aan Macchu Picchu. Ook laten we Cuzco en omgeving achter en gaan we naar het Titicacameer.

Deze reisverslagen schrijven we tijdens onze reis van 2 maanden door Zuid-Amerika met onze dochter. We schrijven ze om jullie op de hoogte te houden maar net zo goed voor onszelf. Ze gaan dus net zoveel over hoe we ons voelen als over wat we meemaken. Ben je op zoek naar meer praktische tips en bestemmingsinformatie dan verwijzen we je graag naar onze Peru met kinderen pagina: hier zullen deze artikelen te zijner tijd verschijnen.

Ook naar Latijns-Amerika op vakantie? Zo regel je het!

Mijn Handboek Verre Reizen met Kinderen geeft heel veel praktische tips en inspiratie voor je reis. Wil je de reis zelf organiseren? Ik gebruik altijd Skyscanner om vluchten te vergelijken. Een auto huren doen we graag via Sunny Cars, want dan scheelt gedoe met verzekeren. Voor accommodaties kijken we vaak op booking.com.

2 gedachten over “Week 5 reisverslag peru: heerlijk Cuzco en de heilige vallei”

1. Wat stoer zeg, dat Isis zoveel zelf loopt!
    Mooie plaatjes weer, kijk uit naar volgende week. De weekverslagen van reizigers vind ik altijd zó leuk om te lezen!