Angkor Cambodja

Naar Cambodja gaan bleek nog een avontuur op zichzelf te zijn. Er gaan veel verhalen over “scam”busjes speciaal voor toeristen. Daarom zijn we gewoon met de normale bus naar de grens gegaan.Helaas kregen we een busongeluk doordat we op een vrachtwagen knalden. Alle passagiers kwamen met de schrik en schaafwonden vrij. Maar de buschauffeur was er slecht aan toe. Het hele voorstuk van de bus was dan ook in elkaar geschoven. Op een of ander manier was hij niet geplet tussen stuur en achterwand maar naar de zijkant geschoven. Het was echt ongelofelijk hoe snel er een (primitieve) ambulance en vervangende bus met nieuwe chauffeur aanwezig was.

Aangekomen bij de Cambodjaanse grens probeerden ze ons toch nog in een speciale toeristen bus te krijgen. Er is een hele maffia die voorkomt dat iemand ook maar met een andere bus/taxi gaat. Uiteindelijk is het ons toch gelukt met een taxi. Hier waren we enorm blij mee!! De weg was zo slecht dat de bus er zeker 2 keer zo lang over gedaan zou hebben.

Uiteindelijk is het toch gelukt, we waren in Siem Reap. Siem Reap is een plaatsje met nauwelijks geasfalteerde wegen dat vooral bestaat omdat het zo dicht bij de tempels van Angkor ligt. Er zijn veel tempels de bekendste is natuurlijk Angkor Wat het grootste religieuze complex ter wereld. We hebben 2 dagen op gehuurde fietsjes rondgereden en 1 dag met een tuk tuk de verder weg gelegen tempels bekeken.

cambodja

Hoe ga je al dit moois omschrijven? Rondlopend tussen deze
geweldige stenen complexen ben je alleen maar super dankbaar deze te mogen bekijken. Het is weer eens een bevestiging hoeveel de mensen vroeger konden bereiken. Elke Wat heeft ook weer een eigen identiteit. De Bayon heeft talloze gezichten, Ta Prohm is nog overgroeid door de jungle. Bateay Srei is heel fijn bewerkt etc. Van de minder bekenden Wats was Ta Keo onze favoriet. Tijdens het bezoek naar de verder weg gelegen tempels zie je ook wat van het platteland van Cambodja.  Mensen die in hutjes op palen wonen en groente en granen verbouwen. Veel zwaaiende kindjes.

Na 3 dagen tempels vertrokken we naar Phnom Penh de hoofdstad van Cambodja. We kregen weer een busongeluk, gelukkig was het deze keer een stuk minder ernstig maar de schrik zat er nu helemaal in. We waren best moe en vooral Marcel had ff niet zo zin meer in reizen. We hebben “Phnom Penh” dus heel snel “gedaan”. De middag dat we aankwamen het “royal palace” (stuk minder dan die van bangkok) en de bekendste Wat van Phnom Phen. Helaas hadden we ook niet echt een lekker bedje. We sliepen slecht in een warm niet echt schoon hokje.

cambodja

De volgende ochtend zijn we naar de killingfields en het Tuol Sleng museum geweest. Hier word je echt knetterhard met het bloederige regime van Pol pot geconfronteerd waardoor tussen 1975-1979 2 miljoen cambodjanen om zijn gekomen. (Pas sinds 1998 is de de burgeroorlog met rode khmer afgelopen). Vooral de foto’s van alle mensen die in Tuol Sleng gevangen hebben gezeten (slechts 7 hebben het overleefd) maakten veel indruk.

Dezelfde middag namen we de bus naar Sihanoukville echt tijd om deze ervaring te laten bezinken hadden we niet. Aangekomen in Sihanoukville was het helaas rot weer, alleen maar heftige regen. Dit werd voor ons dus niet de plek om lekker aan het strand bij te komen.

Dus maar weer door, deze keer niet met de bus maar met de boot naar Trat in Thailand. De boot trip was echt prima alhoewel het wel een beetje regende kon je toch lekker op het dek zitten. Veel te zien zo kwamen we langs diverse mooie eilanden en dorpjes op palen. Op de boot zaten hier ook vooral backpackers en het is natuurlijk altijd gezellig om lekker aanspraak te hebben en reisverhalen uit te wisselen. Op naar Thailand!.