Home / Voorbereiding / Interrail routes onze routes van dag tot dag en vier alternatieve opties

Interrail routes onze routes van dag tot dag en vier alternatieve opties

Op zoek naar de leukste Interrail routes? Ik deel onzes route van dag tot dag en geef vier alternatieve Interrail route ideeën. Met Interrailen kan je alle kanten uit, of je nou een stadsmens bent, liever kiest voor natuur of zoals wij een beetje van allebei. Ik geef je tips voor een route voor wie goedkoop wil Interrailen en voor wie gewoon zo veel mogelijk wil beleven. Extra tips speciaal voor gezinnen kan je vinden in ons blog Interrailen met kinderen.

Interrail route plannen

Hoe lang wil je weg 

Hoe veel tijd heb je? Je kunt wel een hele toffe Interrail route voor drie weken zien, maar als je vakantie maar twee weken duurt dan heb je hier niks aan. De kortste pasoptie die beschikbaar is, is 3 dagen onbeperkt reizen binnen 1 maand in 1 land, of 5 dagen onbeperkt reizen binnen 15 dagen in alle landen. Plan eerst je route, kies dan de Interrail pass die hierbij past. 

Waar ga je Interrailen 

Welke gebieden spreken je aan? Wil je naar Scandinavië of juist naar Oost-Europa? In de meeste gevallen is er altijd wel een logisch begin van je route. De meeste reizigers kiezen ervoor om de lange afstanden aan het begin of einde van de reis te doen en verder niet te veel te lange treindagen te plannen. Je hoeft niet per se een rondje te maken. Misschien is het wel veel logischer om heen of terug te vliegen. 

interrail intalie route plannen

Onze route Sicilië, via Zwitserland naar Nederland in 12 dagen 

Algemene informatie

Wij kozen voor een route waarbij we vlogen naar Catania in Sicilië. We brachten hier een dag door en maakten een uitstapje met de trein naar Taormina. De volgende dag namen we de nachttrein naar Rome. We stopten nog in Florence, Cinque Terre, Bellinzona, Interlaken, Zürich, Luzern en Engelberg. 

Onze route per dag inclusief alle treinstops zag er als volgt uit: dag 0 aankomst Sicilië – dag 1 Catania-Taormina-Catania – dag 2 Catania-Rome – dag 3 Rome – Dag 4 Rome-Florence – dag 5 Florence-La Spezia-Cinque Terre-wandelen-Cinque Terre-Genua – dag 6 Genua-Milaan-Bellinzona – dag 7 Bellinzona-Göschenen-Andermatt-Brig-Visp-Interlaken West  (we moesten omrijden omdat er een aardverschuiving was geweest) – dag 8 Interlaken West-Luzern-Zürich – dag 9 Zürich-Luzern-Engelberg – dag 10 Engelberg – dag 11 Engelberg-Luzern – dag 12 Luzern-Basel-naar huis.

interrailen treinrondreis

Wij vonden onze route geweldig. De ene dag liepen we in Rome, de volgende alweer in Florence. Echt van hoogtepunt naar hoogtepunt. We hadden ook veel afwisseling tussen natuur en steden en bezochten zowel bekendere als minder bekende plekken. We maakten pittige wandelingen in Engelberg en Cinque Terre maar hadden ook rustigere dagen. Op de meeste dagen vielen de reisafstanden erg mee, meestal minder dan drie uur. We zaten met uitzondering van de rit naar huis echt geen hele dagen in de trein. 

De trein is ook echt een stuk minder vermoeiend dan de auto. Wanneer we ontspannen aankwamen op de plek van bestemmingen hadden we echt zin om dingen te gaan doen en bekijken. 

Ons doel was ook om te laten zien dat je echt heel veel kunt doen met een Interrail pass. Dat is gelukt! Hoe mooi ik onze route ook vond, een volgende keer zou ik in plaats van naar Sicilië eerder naar Rome vliegen. De extra tijd die dit gaf hadden we gebruikt om ook wat van Milaan of Genua te zien, of om een extra dagje te hebben in Luzern en Engelberg. 

Wil je goedkoop Interrailen dan is onze route niet wat je zoekt. Toeristische steden in Italië zijn nou eenmaal duur en al dat heerlijke eten is heel verleidelijk. Ook Zwitserland is een vrij dure bestemming. Hoewel de natuur gratis is, zijn de kabelbanen de bergen in dat zeker niet. Voor deze route heb je een 10 dagen binnen een maand pass nodig. Aan zitplaatsreserveringen betaalden we met zijn drieën nog zo’n 260 euro. 

interrailen nachttrein met kinderen

Onze Interrail route per dag

Dag 00 Aankomst Catania

We landen aan het begin van de avond in Catania. Snel naar onze Airbnb en langs de supermarkt. Daarna is het tijd te gaan slapen. De stad moet wachten tot morgen.

Dag 01 Catania-Taormina-Catania

Onze eerste dag Interrailen beginnen we met een lokale trein. Lekker op ons gemakje. We nemen de trein naar Giardini Naxos aan de kust en dan de bus naar het veel hoger gelegen Taormina, een mooi oud stadje met een Grieks theater en een top uitzicht over de zee. We laten de stroom toeristen achter ons wanneer we het wandelpad volgen naar het nog veel hoger gelegen kasteel. De inspanning in combinatie met de warmte is toch wel pittig. Na een uitgebreide lunch zoeken we verkoeling aan het strand. 

interrail sicilie route plannen
interrail sicilie route plannen

Dag 02 Catania-Rome

Na het ontbijt brengen we eerst onze tassen weg. Het station van Catania heeft geen bagageopslag maar gelukkig zijn ondernemende locals hierop ingesprongen en bieden dit nu aan. Daarna gaan we Catania in en komen er achter dat er eigenlijk heel weinig te doen is oeps…. Wanneer het dan ook nog gaat regenen duurt de dag wel heel erg lang. Achteraf gezien hadden we beter een dagtripje kunnen maken naar Siracusa dat is ook goed bereikbaar met de trein. 

Onze nachttrein vertrekt iets naar achten. Toch best spannend, maar mevrouwtje is helemaal blij met haar mooie bed. Dat werkt aanstekelijk.  Je kunt niet echt zitten in de trein dus Marcel en ik gaan ook even op ons bed chillen en we doezelen zo in slaap.  Ik schiet wakker en dwing mijzelf om op te staan. Onze trein gaat op de boot, dat wil ik niet missen! Wanneer we eenmaal goed staan, kunnen we uitstappen en buiten op het dek een luchtje scheppen. De trein wc’s zijn echt wel schoon, maar ik ben toch wel blij om op de boot mijn tanden te kunnen poetsen. 

interrail sicilie route plannen
interrail sicilie route plannen

Dag 3 Rome

We worden om 6:00 gewekt maar waren toen al wakker. De trein sliep best prima maar ik ben wel een paar keer wakker geworden en weer ingedommeld. Onze dochter niet, die heeft enorm vast geslapen en wordt pas wakker als wij gaan aankleden. We krijgen zelfs nog koffie/thee en een verpakt broodje. 

Iets na zevenen zijn we in Rome. Eerst maar eens uitgebreid ontbijten en dat doen we bij het Colloseum. Rome in alle rust! We hebben een heerlijk dag in Rome. Een van de leukste dingen is toch wel fietsen door Villa Borghese park. Omdat we hier al vaker geweest zijn voelen we ons ook niet gehaast en wanneer het aan het einde van de middag gaat regenen vinden we het ook prima om ons hotel op te zoeken.

rome met kinderen

Dag 4 Rome – Florence

We slapen uit, nou ja voor ons doen dan, maar we zitten pas na 9 uur in de trein. Florence is met de snelle trein maar anderhalf uur. Die komen we prima door. We spelen een paar potjes Uno (een kaartspel) en wanneer onze dochter een filmpje kijkt, checken we de e-mail. Een treinrit zoals deze vliegt voorbij. 

Dan staan we in Florence en het eerste wat we gaan doen is de was. Tja helemaal niet spannend, maar het moet wel gebeuren. Gelukkig kunnen we wachten met een echt Italiaans ijsje. De rest van de dag bekijken we de hoogtepunten van Florence. Het feit dat we weinig tijd hebben betekent ook dat keuzes maken makkelijk is. Musea doen we niet, wel de kathedraal. We vinden een trap met uitzicht over de stad en een live muziek optreden. Gisteren liepen we nog in Rome, vandaag in Florence en we genieten 200%.

interrail intalie route plannen
interrail intalie route plannen

Dag 5 Florence-La Spezia-Cinque-wandelen-Cinque Terre-Genua

We starten met een wel hele vroege trein nog voor acht uur maar zo zijn wel lekker snel in La Spezia want hebben een directe route. Deze keer gebruiken we onze treintijd om te ontbijten. 

Vandaag staat de Cinque Terre op de planning. Vijf verschillende stadjes en daartussen kan je wandelen, de boot nemen of de trein nemen. Tijdens ons bezoek zijn er maar twee reguliere wandelroutes open (er zijn wel een aantal alternatieve routes maar die zijn veel langer). We nemen dus eerst de boot en de trein. De stadjes zijn mooi maar zelfs al is het mei, is het toch echt al wel druk. We hebben besloten in ieder geval één route te willen lopen. We kijken wel hoe onze kleuter dat vindy. Om tijd te besparen, lopen we met de rugzakken en blijven niet hier in de buurt overnachten.

Het wandelen was echt een hoogtepunt. We klimmen flink maar onze kleuter heeft er plezier in. We zijn direct uit de drukte en de stadjes zijn wat mij betreft mooier van een afstandje dan wanneer we erin staan. Het pad slingert langs de blauwe zee. Wat een prachtige wandeling! We laten onze kleuter kiezen of ze nog een wandeling wil doen of liever met de trein. Ze kiest voor lopen. Dit pad begint met een enorme klim en halverwege zucht ze dat het misschien toch niet zo’n goede keuze is geweest. Gelukkig wordt het later vlakker en we genieten weer volop. Onze wandeling door de Cinque Terre eindigt nogal abrupt. Aangekomen in het laatste plaatsje zien we dat als we haasten we een snelle trein kunnen halen. Dat scheelt een overstap en een uur reizen naar Genua.

We hebben veel gelopen in de volle zon met bepakking en wanneer we aankomen in Genua zijn we superblij met het bad en de douche. Even snel wat eten van de supermarkt. Het is al kinderbedtijd geweest maar wat een topdag! 

Marcel gaat Genua nog in en komt terug met de mededeling dat we hier echt terug moeten komen. Dat moet dan maar een volgende keer.

interrail intalie route plannen
interrail intalie route plannen

Dag 6 Genua-Milaan-Bellinzona

We zijn nog best een beetje moe van de dag ervoor dus is het helemaal niet erg dat vandaag een wat langere rit op het programma staat. Onze dochter mag op de tablet, wij kijken naar buiten. In Milaan er even uit om de benen te strekken. 

Rond half twee zijn we in Bellinzona. Snel de tassen naar ons hostel brengen en dan hebben we nog een hele middag om het stadje te verkennen. Bellinzona staat op de Werelderfgoedlijst en we hebben precies genoeg tijd om de drie kastelen te bekijken. 

Castlegrande bellinzona kasteel
bellinzona bezienswaardigheden

dag 7 Bellinzona-Göschenen-Andermatt-Brig-Visp-Interlaken West  

Jammer genoeg valt ons plan om de Hundred Valley railway te nemen in duigen door een aardverschuiving. Geen probleem met Interrailen, was het niet dat we een niet te annuleren hostel hebben in Interlaken. Overnachten in Interlaken is net wat te duur om dat maar te laten zitten.

Het alternatieve reisadvies zijn allerlei hogesnelheidslijnen die wel snel zijn maar enorm om. Ik puzzel op de website van de Zwitsers spoorwegen en uiteindelijk komen we met dit alternatief. Een half uur langer maar dan wel boemeltjes dwars door de bergen. Het zijn een aantal mooie ritten en wij kijken lekker naar buiten terwijl mevrouwtje meer interesse heeft in de tablet. 

Eenmaal aangekomen in Interlaken bezoeken we een nostalgische speeltuin op de berg. Aan het eind van de dag trekt het helemaal open en hebben we nu echt gaaf uitzicht op de besneeuwde bergtoppen. 

interlaken met kinderen

Dag 8 Interlaken West-Luzern-Zürich 

We doen in de ochtend nog even rustig aan en nemen dan de trein naar Luzern. Dit staat ook bekend als een bijzondere route en het is echt ontzettend mooi! Wij kijken onze ogen uit. In Luzern zelf stappen we even snel over, hier komen we later nog terug. 

Zo hebben nog lekker veel tijd in Zürich. Na veel natuur en wandelen hadden we ook wel weer zin in een stad. We bezoeken diverse kindvriendelijke musea en sluiten ons aan bij de locals die deze zonnige dag gebruiken om te zonnebaden in het park.

treinreis zwitserland
treinreis zwitserland panoramatrein

Dag 9 Zürich-Luzern-Engelberg 

We hebben nog bijna de hele dag in Zürich voordat we rond een uurtje of vier richting Engelberg gaan. We bezoeken veel leuke plekken en daar kan je over lezen in ons blog Zürich met kinderen.

Tijdens de treinrit van Luzern naar Engelberg trekken we steeds verder de bergen in en we gaan op tijd slapen want morgen is weer een drukke dag.

Zurich met kinderen Museum voor Zoölogie en Paleontologie
zurich met kinderen

Dag 10 Engelberg

We worden wakker en het regent. Balen, want juist vandaag willen we een mooie bergwandeling maken tussen de besneeuwde toppen. Gelukkig klaart het nog iets op en kunnen we toch op pad.

We doen een kinderwandeling waarbij onze dochter schatkisten moet vinden. Twee uur wandelen met echt wel wat hoogteverschil maar als er wat te speuren is gaat het goed. Het laatste stukken lopen we door de sneeuw en dat is echt wel koud. Gelukkig kunnen we opwarmen in een berghut. 

Engelberg is zo’n mooie, ruige bestemming waar we zeker nog eens naar terug willen met hopelijk een zonnetje. Wij maakten onze Interrail rondreis begin mei en in Zwitserland is het plannen van een interrail route dan wat lastiger omdat niet alles al open is.

engelberg schatkist wandeling

Dag 11 Engelberg-Luzern

We waren tijdens onze Interrail rondreis al een paar keer langs Luzern gekomen en nu hebben we eindelijk tijd in de stad zelf. Wat een leuke stad is Luzern. Met een mooi middeleeuws centrum, gezellige restaurantjes, mooie kerken en een fijne ligging aan het water. Er zijn wel heel veel Aziatische toeristen maar zodra je wat dieper het oude centrum in gaat, keert de rust terug.

Topattractie van de hele reis is voor onze dochter in ieder geval het Verkehrshaus, een super leuk actief museum voor kinderen. Hier kan ze rijden op autootjes, een vliegtuig besturen en gewoon lekker bezig zijn.

luzern bezienswaardigheden
luzern met kinderen verkeershuis

Dag 12 Luzern-Basel-naar huis.

Helaas onze interrail treinrondreis zit erop. Via Basel gaan we naar huis. Over tablettijd doen we nu niet meer moeilijk. De tijd gaat best snel en voor we het weten zijn we alweer thuis.

Onze route Engeland en Schotland, via België in 15 dagen

Algemene informatie

Samen met mijn dochter koos ik voor een route waarbij we starten en eindigen vanuit onze woonplaats. Op de heenweg stopten we een nachtje in Brussel, België verder waren we in Engeland en Schotland. Aan het eind van de reis namen we nachttrein van Inverness naar London.

Interrail Engeland en Schotland met kinderen

Onze route per dag inclusief alle treinstops zag er als volgt uit: dag 1 thuis-Brussel – dag 2 Brussel-Leeds – dag 3 Leeds– Dag 4 Leeds-York – dag 5 York-Alnmouth-Alnwick Castle (Harry Potter kasteel)-Anlmouth-Edinburgh – dag 6 Edinburgh – dag 7 Edinburgh-Glasgow – dag 8 Glasgow-Mallaig– dag 9 Mallaig-Isle of Skye (met boot) – dag 10 Portree (Isle of Skye) – dag 11 Portree-Kyle of Lochals (bus)-Inverness – dag 12 Inverness – dag 13 Inverness-Londen – dag 14 London – Dag 15 Londen-naar huis.

Interrail schotland

Voor een uitgebreid verslag met meer informatie per dag lees ons blog: Interrailen door Schotland en Engeland met kinderen.

Interrail routes – ideeën 

Natuur en korte treindagen. Drie weken door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Italië en Zwitersland

Ben je op zoek naar een afwisselende route door centraal Europa? Mieke en haar gezin kozen ervoor op een ontspannen tempo te reizen. Ze reisden de eerste dag naar het zuiden van Duitsland, om vanaf dan om de twee à drie dagen telkens ongeveer 3 uur verder te reizen met de trein. Zo spoorden ze nog naar Tirol, Karinthië, het meer van Bled, de grotten van Postojna in Slovenië, Koper aan de Sloveense kust, het Gardameer in Italië en het zuiden van Zwitserland.

Dit is een route met veel mogelijkheden om te wandelen. Ideaal voor natuurliefhebbers. Je komt niet door grote steden. Bovendien zijn veel van deze bestemmingen niet heel snel bereikbaar met het vliegtuig. Ze kozen voor een pas die 22 dagen onbeperkt geldig was om ook korte uitstapjes te maken en betaalden boven op de kosten van pas ongeveer 150,- euro (voor 3-personen) aan zitplaatsreserveringen in Duitsland en voor de treinen in Italië.  

Interrailen met kinderen
Interailen met kinderen

Heen en terug naar Roemenië in 7 treindagen via Berlijn, Wenen, Boedapest en München.  

Chantal en haar gezin koos voor een route naar onbekend Roemenië. Ze kozen voor een Interrailpass die ze zeven dagen gebruikten.

Vanuit hun woonplaats vertrokken ze naar Berlijn. Toen de reis vervolgd naar Wenen, Sighisoara (Roemenië) en Boekarest. Vanuit Boekarest zijn ze via Boedapest en München weer teruggereisd naar huis. Lees meer over hun route in dit interview. Ze namen drie nachttreinen en vonden dit een ideale manier van reizen omdat ze dan nog de hele dag hadden op de bestemming.  Met deze route heb je veel tijd voor sightseeing en combineer je onbekend Oost-Europa met bekend West-Europa. Ze bleven in de meeste steden 2 a 4 nachten. 

interrailen met kinderen
interrailen met kinderen

Interrailen door de Balkan

Veel jonge reizigers kiezen ervoor om te interrailen de Balkan. Deze landen zijn fijn goedkoop en er zijn leuke steden en veel natuur. De treinen zijn zeker niet van de kwaliteit als in West-Europa maar de routes zijn prachtig. Jammer genoeg moet je vaak de bus wel combineren met de trein. Zo is de route Sarajevo-Mostar echt prachtig, maar is het niet meer mogelijk met de trein verder te reizen. 

Wil je alleen treinen nemen dan kan je reizen via bijvoorbeeld Berlijn-Boedapest-Belgrado-Nis-Skopje-Sofia-Varna-Istanboel. Eindig in Turkije of aan de Griekse kust en vlieg naar huis. Deze route is makkelijk uit te breiden en ideaal als je meer tijd dan geld hebt. Omdat treinen in dit deel van Europa relatief goedkoop zijn is het slim om bijvoorbeeld een 10 of 15 dagen pass te kopen en deze alleen te gebruiken voor de langere afstanden. 

interrail routes balkan
Skopje fort

De stedentrips route Berlijn, Wenen, Boedapest, Zürich

Ben je gek op stedentrips dan zijn er genoeg Interrail routes te bedenken waarbij je meerdere aansprekende steden bezoekt. Het voordeel hiervan is dat je vaak gebruikt kunt maken van snelle treinen. Bovendien heb je weinig treindagen nodig als je telkens verplaatst en dan drie a vier dagen in een stad verblijft.

Maak bijvoorbeeld een rondje van Nederland via Berlijn, Wenen, Boedapest en Zürich in anderhalve week. In dat geval heb je genoeg aan een Interrail pass voor 7 dagen binnen een maand. 

zurich met kinderen

We ontvingen van Interrail een Global Pass maar waren zelf verantwoordelijk voor onze route, reserveringen, hotels en activiteiten in Zwitserland. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to Top