Samen met mijn dochter ging ik in de meivakantie interrailen door Engeland en Schotland. We zijn al meerdere keren op treinvakantie geweest en dit was onze tweede interrailreis. Wist je dat je wanneer je als volwassene een interrail ticket koopt, je dan voor twee kinderen tot 12 jaar een gratis kinderticket kunt bijboeken?
Niet alleen kostentechnisch is interrailen met kinderen een goede idee, het is ook nog eens een hele fijne manier van reizen. Je bent echt samen op reis en komt uitgerust aan op de plek van bestemming. Wanneer ik zelf moet auto rijden, moet ik daarna toch altijd even acclimatiseren. Terwijl mijn dochter na een tijd in de auto of juist hangerig wordt of bruist van energie. Bovendien vind ik het fijn dat er geen gedoe is met parkeren en dat we direct in het centrum van de stad aankomen.
Voor praktische tips lees je ook ons blog over Interrailen met kinderen. Hier vertel ik je ook heel veel meer informatie over de verschillende soorten interrail passen en heb ik een handige checklist om te bepalen of een interrail reis voor jullie gezin geschikt is of niet.
Benieuwd naar onze route en hoe het interrailen in Schotland en Engeland is bevallen? Ik neem je mee in onze route van dag tot dag. Ook vertel ik je hoeveel geld we hebben bespaard, ten opzichte van losse treintickets. En ja, dat is echt aanzienlijk!
Tip: Bekijk de website van Interrail voor actuele prijzen.
Hoe is het treinnetwerk in Schotland en Engeland?
Je vraag je misschien af of Engeland en Schotland goede bestemmingen zijn om met de trein te reizen. Ik vind van wel. Zeker in Engeland is het treinnetwerk zeer uitgebreid en frequent. Het enige nadeel is dat de prijzen van treinreizen in Engeland een stuk hoger liggen dan wat wij in Nederland gewend zijn. Er zijn in Engeland meerdere maatschappijen actief en de meeste werken met dynamic pricing (afhankelijk van hoe ver van tevoren je boekt en op welk tijdstip je wil reizen, is een ticket duurder of minder duur). Juist daarom is de interrail pas zo fijn, want 80,- euro betalen voor een stukje van slechts 2 uur voor een volwassene en een kind vind ik echt wel flink, maar ik heb ook geen zin om op onhandige tijden te reizen of alle flexibiliteit op te geven door ver van tevoren alle tickets vast te leggen.
In Schotland zijn de prijzen voor treinreizen een stuk vriendelijker, maar ik vond de Scotrail trainen wel minder comfortabel. Bovendien gaan er ook een stuk minder treinen. In Schotland is er een goed treinnetwerk tussen de grotere steden zoals Glasgow, Edinburgh, Aberdeen en Inverness. Er zijn veel kleinere dorpen en natuurbestemmingen die bereikbaar zijn met de trein. Denk bijvoorbeeld aan Fort William (bij Ben Nevis), Inverness (Loch Ness), Oban en Stonehaven. Echter, het aantal verbindingen tussen de westkust en het binnenland is beperkt. Omdat we ook graag een van de Schotse eilanden wilden toevoegen voor echt ruige natuur hebben we een klein stukje met de boot en bus gereisd. Met de trein naar Maillag, daar de boot naar Isle of Skye en daarna konden we het eiland weer verlaten via de bus en brug en bij Kyle of Lochalsh het treinnetwerk weer oppakken.
Welk type interrail pas voor Engeland en Schotland?
Je kunt kiezen voor een Interrail One Country Pas of een Interrail Global Pas. Mocht je nou de boot nemen of vliegen naar Engeland of Schotland, dan kun je gebruik maken van de One Country Pas. We reisden helemaal met de trein van Nederland via België naar Engeland en maakten dus gebruik van een Global Pas.
Daarnaast kun je kiezen voor een pas die onbeperkt geldig is of voor een X aantal dagen gedurende een bepaalde periode. Wij maakten gebruik van de pas die 10 dagen geldig was gedurende 2 maanden. Voor de route zoals we die uiteindelijk gedaan hebben, kun je eventueel ook kiezen voor een 7 dagen in 1 maand pas en dan voor de korte reisdagen losse tickets kopen. Echter, het verschil in prijs tussen een 7 of 10 dagen pas is maar klein. Op de website van Interrail lees je meer over de verschillende passen.
Wat kost het? En hoeveel geld hebben we bespaard met interrailen?
Benieuwd of je met een Interrail kaart echt geld bespaart? Ik heb een overzicht voor je gemaakt van de kosten van losse treintickets. Plus de verplichte bijkomende kosten voor een stoelreservering indien je op deze route met een Interrail pas reist. Een tweede klas pas voor 10 dagen in 2 maanden voor 1 volwassene en 1 kind kost €447,- (minder als je de pas koopt tijdens regelmatige aanbiedingen via Interrail). Tel daarbij de verplichte bijkomende kosten op en je betaalt €762,-. Losse tickets op deze zelfde route kosten €1257,50. Een besparing van maar liefst 40%. Kies je voor een eerste klas ticket, dan bespaar je zelfs 45%.
Route | Ticketprijs tweede klas | Ticketprijs eerste klas | Stoelreserving Interrail | Bijzonderheden |
Deventer-Brussel Zuid | 56 | 89 | ||
Brussel Zuid -Schaarbeek | 4,50 | 6,30 | ||
Brussel Zuid-Londen | 212 | 219 | 32*2 | Eurostar |
Londen-Leeds | 90 | 191 | 6*2 | |
Leeds-York | 21 | 44 | ||
York-Alnmouth | 63 | 139 | ||
Alnmouth-Edinburgh | 30 | 45 | ||
Edinburgh-Glasgow Queen str | 27 | NA | ||
Glasgow Queen str-Mallaig | 52 | NA | ||
Kyle of Lochals-Inverness | 80 | NA | ||
Inverness-Londen | 310 | 350 | 175 | nachttrein |
Londen Euston -Watford junction retour | 44 | NA | ||
Londen – Brussel | 212 | 219 | 2*32 | Eurostar |
Brussel-Deventer | 56 | 89 | ||
Totaal | 1257,5 | 1594,30 | 315 |
Daarbij is het natuurlijk ook veel makkelijker en veel minder werk om via de Interrail app je routes in te voeren en te activeren, dan om zoveel losse tickets te kopen. Bovendien blijf je met Interrail flexibel. In Engeland en Schotland is het vaak goedkoper om ver van tevoren een ticket te kopen en duurder om dat kort van tevoren te doen. Soms weet je alleen niet precies welke trein je wil nemen. Zo wist ik onder andere nog niet of we in de ochtend al naar Glasgow zouden gaan of liever meer tijd in Edinburgh hebben en pas later op de dag verder wilden reizen.
Eerste of tweede klas?
Wij hadden deze keer een eerste klas Interrail Pas. Met name in Engeland was dit heel fijn. Op de treinritten die we hier deden, was de eerste klas echt een pluspunt. Extra ruime stoelen, oplaadpunten, meer dan voldoende zitplekken en onbeperkt drankjes en snacks. Afhankelijk van de maatschappij met wie je reist, zijn er nog meer extra’s. Zo konden we op de Cross Country en LNER trein een gerecht kiezen vanaf de menukaart op de route tussen Londen en Leeds en tussen York en Edinburgh. Verse pannenkoeken in de trein, smullen!
In Schotland heb je niet zoveel aan de eerste klas. Scotrail heeft namelijk vrijwel geen treinen met een eerste klas optie.
Onze route treinrondreis Engeland en Schotland in 2 weken
Dag 1: Deventer – Brussel (4 uur)
Vooraf aan onze interrailreis was er wat onduidelijkheid over de directe Eurostar treinen vanuit Nederland naar Engeland. Daarom leek het mij wel handig om eerst een nachtje in Brussel te hebben. Dan wist ik zeker dat het goed kwam. Bovendien was het alweer een tijdje geleden dat we in Brussel waren en wilde ik ook graag ons blog over Brussel met kinderen updaten.
In Brussel gingen we heel passend naar Train World. Een relatief nieuw, gaaf opgezet en goed beoordeeld museum over treinen.
Dag 2 & 3: Brussel – Londen – Leeds (2:05 uur + 2:15 uur)
Vanuit ons hotel lopen we zo naar Brussel Zuid. “Het is net een vliegtuig controle”, aldus mijn dochter. Zo voelt het wel een beetje, niet voor niets moet je een uur van tevoren aanwezig zijn voor de trein naar Londen. De Eurostar is een van de routes waarop je verplicht een stoel moet reserveren en dus moet bijbetalen. Wel belangrijk om dat tijdig te doen, omdat er een beperkt aantal plekken beschikbaar zijn voor Interrail.
We zoeven door de tunnel en zijn hartstikke snel in London. Hier is het een klein stukje lopen vanaf London St Pancras naar het naastgelegen London Kings Cross waar een half uur later onze trein naar Leeds gaat. Dit is helemaal een luxe trein. Omdat we eerste klas interrail tickets hebben, krijgen we zelfs een breakfast/brunch menu aangeboden met keuze uit een aantal gerechten. Mijn dochter kiest de pannenkoeken met banaan. Dit is nog eens reizen in stijl.
Om 13.00 uur zijn we in Leeds, waar we dan nog anderhalve dag hebben om de stad te verkennen. Leeds is niet zo bekend bij ons Nederlanders, maar echt wel een leuke stad die ook aantrekkelijk is voor gezinnen. Zo is er een augmented reality walk met dino thema door de stad. Leeds blijkt vooral een geweldige stad voor wie van winkelen houdt. Moderne shopping malls, maar ook hele klassieke galerijen. We bezoeken ook nog diverse kindvriendelijke musea, bekijken street art en maken een uitstapje buiten de stad voor een oud klooster. Je leest er alles over in mijn blog over Leeds met kinderen.
Dag 4: Leeds – York (22 min)
Van Leeds naar York is met de auto een klein uur als je geen files hebt. Met de trein ben je er echt zo. We geven onze bagage af bij het hotel, want onze kamer is natuurlijk nog niet klaar. Dit geeft ons nog een volledige dag om York te ontdekken.
Dit is weer een hele andere stad. Middeleeuws, fotogeniek met oude stadsmuren, kleine straatjes, snuisterijen winkels en best veel groen. Het is een toeristische bestemming en daardoor helaas langere rijen en best pittige entreeprijzen. Gelukkig heb ik van tevoren wat activiteiten geboekt, zoals de Jorvik Experience, een soort Efteling ritje met Viking thema. We spelen ook een potje Harry Potter thema minigolf en drinken daarna een mierzoet toverdrankje. Een dag is kort, maar we hebben wel echt genoten van York. Je leest er alles over in ons blog over York met kinderen (binnenkort).
Dag 5: York – Alnmouth (1:27 uur) + Alnmouth naar Alnwick Castle met de bus + Alnmouth – Edinburgh (1:03 uur)
In eerste instantie had ik Alnwick Castle niet in onze route opgenomen. Mijn dochter wilde echter heel graag naar het Harry Potter kasteel. We gingen met de trein naar Alnmouth en moesten daar nog even tien minuten wachten op de bus naar Anwick. De bus gaat soms maar één keer per uur en niet alle treinen sluiten aan, dus van tevoren moet je even goed kijken welke je het beste kunt nemen.
Eenmaal in Anwick hadden we eerst een uitdaging. Wat doen we met de grote rugzakken? Vroeger had je bij Anwick Castle een luggage storage, maar dit doen ze niet meer. Verder kon ik online ook niks vinden. Ik heb aangeklopt bij een hostel en die waren zo aardig wel op onze tas te willen passen, ondanks dat de receptie eigenlijk niet open was.
Zonder tassen lopen we dan naar het kasteel, snel naar de kaartjes. Joepie, ze hebben nog kaartjes voor de bezemsteel training, er zijn maar een beperkt aantal plekken per dag. We vermaken ons uitstekend in het kasteel. Mijn dochter is ook helemaal blij met alles wat ze herkent uit de films.
Uiteindelijk nemen we weer de bus naar het treinstation en gaan dan door naar Edinburgh. Als we daar aankomen, zijn we moe van de leuke en lange dag. We doen in de avond dan ook even lekker niks.
Dag 6: Edinburgh
In Edinburgh beleven we een lange en volle dag. We gaan naar het kasteel, de bekendste bezienswaardigheid van de stad. Daarna naar Camera Obscura and World of Illusions, waar je grappige foto’s kan maken. We doen een educatieve tour door ondergronds Edinburgh van ruim honderd jaar geleden met Mary King’s Close. Plus een bezoekje aan het uitstekende en gratis National Museum of Scotland.
Het is een leuke volle dag, maar Edinburgh is wel enorm druk en toeristisch. Dat maakt dat ik toch net iets minder enthousiast ben over de stad als ik van tevoren had verwacht.
Je leest er alles over in ons blog over Edinburgh met kinderen.
Dag 7: Edinburgh – Glasgow (1:04 uur)
Van Glasgow naar Edinburgh is maar een uurtje. Dit is onze eerste rit met Scotrail.
Ik had van Glasgow niet zoveel verwachtingen. We maken een wandeling door de stad langs verschillende gratis toegankelijke musea. Als laatste staat een bezoekje aan het science museum op de planning. Dat blijkt echt een uitstekend interactief en kindvriendelijk museum te zijn. Volgens mijn dochter was het vandaag ‘kinderdag’, zo leuk heeft ze het gehad.
Lees ook ons blog over Glasgow met kinderen.
Dag 8: Glasgow – Mallaig (5:23 uur)
Vandaag een reisdag, ook dat soort dagen zitten er soms tussen. We reizen helemaal vanaf Glasgow naar de westkust van Schotland. Er zitten ontzettend veel Nederlandse gezinnen in de trein. Gezellig en interessant om hun ervaringen en route te horen. Dit is trouwens ook de route waarop de Harry Potter Express rijdt, met het beroemde viaduct.
Er gaan maar twee treinen per dag. Ze vertrekken rond lunchtijd en aan het eind van de middag. We hebben de eerste gekozen en komen dus in het begin van de avond aan in Mallaig.
Om toch nog wat te doen, halen we een take-away fish en chips. Rondom Mallaig is een korte wandeling van nog geen uur met bankjes op de route. Perfect om te picknicken.
Dag 9: Mallaig – Boot naar Armadale – Bus naar Portree (Isle of Skye)
We nemen al vroeg de boot naar Isle of Skye. Er zijn namelijk maar twee bussen per dag vanaf de haven naar Portree. Omdat de aansluiting niet helemaal vloeiend is, moeten we tussendoor een uur wachten. Een ander gezin dat we gisteren ook al zagen, hebben ervoor gekozen om alleen voor Skye een auto te huren. Die leveren ze dan af bij de haven van Armandale en kun je inleveren in Portree of in Kyle of Lochalsh.
Op het eiland gaan er bussen, maar niet heel frequent. Ik wil graag nog een mooie wandeling maken, dus we liften de 10 minuten naar de start van de wandeling naar de Old Man of Storr. Het is heerlijk om hier een hele middag te wandelen in de gave natuur.
Dag 10: Isle of Skye
Voor onze volledige dag op Skye heb ik een tour geboekt. Dit is echt een ideale manier om enkele van de mooiste plekken op het eiland te zien, zoals de Fairy Pools. Ik heb bewust gekozen voor een tour die ook nog tijd geeft om op sommige plekken te wandelen.
We hebben erg geluk met het weer. We beginnen de dag mistig, maar eindigen met zon. De gids is ook enthousiast. Het komt niet vaak voor dat ze ook echt alles kunnen zien en doen wat op de planning staat.
Dag 11: Portree (Isle of Skye) – Bus naar Kyle of Lochalsh + Kyle of Lochalsh- Inverness (2:34 uur)
We nemen de bus naar het vaste land en dan de trein naar Inverness. Eigenlijk hadden we nog kasteel Eilean Donan Castle willen bezoeken, maar omdat de bus zoveel vertraging heeft, wordt dat te krap.
De treinrit is echt een feestje. Gewoon lekker naar buiten kijken en de mooiste Schotse landschappen komen voorbij.
Dag 12 & 13: Inverness en nachttrein naar Londen (12 uur)
Je gaat niet naar Inverness voor de stad, wel voor de omgeving. Vanuit Inverness maken we dan verschillende tripjes, zoals naar het meer van Loch Ness. Een van de hoogtepunten van onze treinreis door Schotland voor onze dochter is echter het avonturenpark dat we bezoeken in de buurt van Inverness. Je kunt daar met de bus komen.
Een klimbos, een vrije val, een dinopark, netten in de bomen en nog veel meer. We hebben ons hier een volledig dag uitstekend vermaakt. Ik vertel je er meer over (binnenkort) in een los blog.
Op onze laatste avond kunnen we om 20:00 uur inchecken voor de nachttrein naar Londen. De afstand die we in bijna twee weken in stukjes naar het noorden zijn gereisd, maken we nu in één nacht weer helemaal terug.
Dag 14: Londen (gebruik gemaakt van de lokale treinen)
De Caledonian Sleeper is een prima nachttrein. Natuurlijk zijn de cabines klein, maar de bedden liggen goed. We hebben vrijwel de hele nacht doorgeslapen. Ik moet onze dochter zelfs wakker maken om 7:30 uur, want iets voor 8:00 uur zijn we in Londen.
We droppen de tassen bij het hotel en gaan dan eerst lekker ontbijten. Het is een prachtige dag die zich uitstekend leent voor een wandeling door Londen. We nemen de bus en gaan daarna wandelen. Van de Big Ben via het Buckingham Palace, Chinatown en diverse parken terug naar het hotel.
Voor de middag staat namelijk een bezoek aan de ‘The Making of Harry Potter – Warner Bros. Studio Tour London!’ op de planning. Een geweldige afsluiter van onze rondreis.
Dag 15: Londen – Deventer (7 uur)
Tijd om terug naar huis te reizen. We nemen wederom de Eurostar onder het kanaal door en dan met diverse treinen terug naar Deventer.
Super leuk om te lezen! Deze route gaan we onthouden! Wij hebben 1,5 jaar geleden voor het eerst met z’n vieren met een Interrail pas op pad geweest en willen graag nog een keer.
Onze reis ging toen in 8 dagen van München naar Wenen en Bratislava en toen via Neurenberg weer terug naar Nederland.