Home / Reisinformatie / Europa / Denemarken / Met Scandlines naar Denemarken en Zweden, relaxed en snel dankzij de ferry

Met Scandlines naar Denemarken en Zweden, relaxed en snel dankzij de ferry

Met je eigen auto naar Denemarken en/of Zweden? Er zijn verschillende mogelijkheden: een fijne en snelle route is die via Duitsland. Voor veel mensen voelt Zweden toch best ver weg maar met deze optie rijd je er makkelijk en relaxed in een dag heen.

Met de Scandlines neem je dan de ferry van Puttgarden naar Rødby. Daarmee kom je in het oosten van Denemarken uit. Ideaal dus voor een vakantie op de eilanden Lolland, Falster, Møn en Seeland.

Of je kunt ook zoals wij daarna doorrijden naar Zweden waarbij je de Öresundbrug neemt tussen Kopenhagen en Malmö of de ferry tussen Helsingør – Helsingborg. Wij probeerden beide opties uit!

Met Scandlines naar Denemarken en Zweden

In een dag naar Zweden rijden of stoppen onderweg?

De zomer van 2021 was natuurlijk een zomer met specifieke uitdagingen. Mede daarom waren we op zoek naar een vakantiebestemming waar je in één dag naar toe kon rijden. Transit kon altijd, zonder extra testen nodig te hebben.

Het viel mij op dat toen we eenmaal hadden gekozen voor Zweden ik best veel reacties kreeg van mensen die heel verbaasd waren dat we daar in een dag heen konden rijden.

scanlines overtocht

Op een of andere manier voelt Zweden verder weg dan bijvoorbeeld Oostenrijk. Terwijl de afstand van Utrecht naar Malmö via deze route korter is dan de afstand van Utrecht naar Tirol. We vertrokken om 8:30 en waren om 17:30 bij ons hotel Natuurlijk is dat een lange dag maar niet extreem lang.

Bovendien voelde het relaxter doordat we een break hadden op de ferry, waar we ook gezellig samen konden lunchen. Je bent dan in tegenstelling tot een break bij een tankstation nog steeds onderweg alleen hoeft er zelf niks voor te doen.

Dinopark Knuthenborg

Op de terugweg kozen we voor de leuk wel voor een aantal stops in Denemarken zoals bij safari- en dinopark Knuthenborg. Toen waren de regels daar ook alweer veel soepeler.

Wil je niet op de snelst mogelijke manier naar Zweden, dan zijn er ook in Duitsland een aantal leuke bestemmingen op de route. Zo bezochten we al eerder Hanzestad Lubeck, een gezellig stad met boeiend museum. Als je daar overnacht, is het de volgende dag nog maar een ruim uur naar Puttgarden.

Alle tips lees je in mijn blog Lubeck met kinderen. Een andere optie is om te stoppen in Hamburg op twee uur rijden vanaf Puttgarden, hoewel je voor deze toffe stad eigenlijk wel een paar dagen moet uitrekken.

Lübeck met kinderen

Ticket boeken en inchecken voor de ferry Puttgarden – Rødby

Wil je ook de boot van Scandlines nemen van Puttgarden naar Rødby? Er gaat elk half uur een boot. Er zijn verschillende type tickets. Het reguliere ticket heeft een tijdsindicatie maar als je die niet haalt of juist te vroeg bent mag je ook met een ander overtocht van die dag mee, mits die plek heeft.

Scandlines ferry

Er is ook een budget ticket wat alleen geldig is op de geboekte tijd. Voor ons niet praktisch aangezien we uit Nederland kwamen en Duitse snelwegen nou eenmaal lastig in te schatten zijn.

Deze keer vlogen we op de heenweg door alle baustelles heen terwijl we op de terugweg twee uur langer deden over hetzelfde stuk. Er is ook nog een flex ticket voor wie geen idee heeft op welke dag je de boot wil nemen.

Wanneer je overtocht boekt bij Scandlines kan je ook direct de Öresundbrug (tolbrug van Denemarken naar Zweden) en/of de Helsingør – Helsingborg bij boeken. Wel zo makkelijk want dat scheelt tijd en geld.

Helsingør – He

Op de heenweg waren we eerder in Puttgarden dan verwacht. Geen probleem, we konden ons ticket scannen en met de eerstvolgende boot mee. Op de terug weg waren we juist net te laat. Op het ticket staat dat je er 15 minuten van te voren moet zijn maar we waren er tien minuten voor vertrek. De slagboom pakte onze code helaas ook niet. Dus weer achteruit en naar een bemand hokje. Hier konden we alsnog door.

De geplande boot was inmiddels vertrokken maar we konden met de eerstvolgende boot mee. In theorie zou het natuurlijk kunnen dat een volgende ferry helemaal vol zit met mensen die exact dat tijdslot hebben en dan hadden we langer moeten wachten.

scanlines overtocht

Wat is er te doen op de Scandlines ferry

Nadat we de auto hebben geparkeerd, hebben we 45 minuten om te relaxen op de ferry. We hebben nog niet gegeten behalve wat broodjes in de auto. Dus we halen frietjes met worst. Op de ferry zijn meerdere eetmogelijkheden.

Naast de food express wat lijkt op een snackbar is er ook een echt restaurant met al la carte menu. Daarnaast is er ook een winkeltje en een (Starbucks) koffieshop.

Scandlines ferry

Het is fijn om samen te zitten en op ons gemak wat te eten terwijl we gewoon doorreizen. Wanneer je een dag in de auto zit moet je toch een keer een langere break nemen maar nu voelt dit niet als tijd die extra bij de reis opkomt wat normaal gesproken natuurlijk wel is als je stopt bij een wegrestaurant.

Op de heenweg heeft de ferry een speelplekje voor jonge kinderen. Onze dochter is er eigenlijk te oud voor, maar wil toch even spelen. Op de terugweg is er tot haar teleurstelling geen speeltuintje. Ook het winkelaanbod op de heenweg is anders dan het aanbod dat we hebben op de terugweg. Natuurlijk kan je ook gewoon lekker buiten op het dek zitten en kijken naar het uitzicht.

scanlines overtocht

De tijd vliegt in ieder geval voorbij en voor we het weten gaat er alweer een signaal dat we terug moeten naar de auto’s omdat we gaan aanleggen. We zijn in Denemarken.

Öresundbrug of ferry Helsingør – Helsingborg

Op de heenweg rijden we in een keer door Denemarken zonder verdere stops. Het is ook maar twee uur over de snelweg om van de haven in Rødby naar de Öresundbrug te rijden. De lange tolbrug brengt ons helemaal naar Zweden.

Het fijne is dat je bij Scandlines ook de brug kunt bijboeken. We hoeven hier dus niet extra te stoppen en kunnen gewoon de barcode scannen en doorrijden. Het is ook nog eens aanzienlijk goedkoper. Hadden we het bootticket en het brugticket los van elkaar gekocht dan was het meer dan 50 euro duurder geweest.

Scandlines ferry

Op de terugweg nemen we de Forsea veerboot van het Zweedse Helsingborg naar het Deense Helsingør. Aangezien we uit Småland komen is dit voor ons ook dichterbij dan de brug bij Malmö. We komen in Denemarken nu boven Kopenhagen uit. Ook dit ticket hebben we al bijgeboekt bij Scandlines.

Deze veerboten gaan elke twintig minuten en de overtocht duurt ongeveer twintig minuten. We hebben deze keer wel heel veel geluk want we komen aanrijden en kunnen direct aansluiten bij de rij auto’s die al zijn begonnen met de veerboot op te rijden. Nog geen vijf minuten later zijn we onderweg.

Dit is een kleinere boot en het valt ons op dat sommige mensen ondanks de korte vaartijd uitgebreid gaan eten. Dit zijn Zweden die gewoon een paar keer heen en weer gaan en zo profiteren van de lagere (alcohol) prijzen op de boot versus uit eten in hun stad. Wij houden het bij een snelle koffie en een snackje en even de beentjes strekken.

Helsingør – He

Mede doordat we helemaal geen wachttijd hebben is deze route voor ons vrijwel net zo snel als de brug. Als je we even moet wachten is de brug meestal wel sneller tenzij je te maken krijgt met files.

De boottocht is, als je het ticket direct koopt, net wat goedkoper dan de brug. Voor een combiticket met Scandlines is dat niet altijd het geval. Combiticket is wel altijd voordeliger dan los boeken. Op de website van Scandlines kan je makkelijk zien wat voor jullie de beste optie is.

Of je nu kiest voor de boot of voor de brug in beide gevallen is je ticket 7 dagen geldig. Je hoeft dus niet op dezelfde dag de brug of de veerboot te nemen als de dat je de boot van Puttgarden – Rødby neemt. Zo heb je tijd om voor of na je vakantie in Zweden een paar dagen in Denemarken door te brengen.

Onze reis werd mede mogelijk gemaakt door het toerisme bureau van VistSmåland en door Scandlines Heb je meer tips nodig voor de regio, bezoek dan vooral de websites voor handige informatie.