Week 1: reizen in Panama

We zijn in Panama! Dit keer gaan we niet live bloggen want dat is dan toch weer een must-do in je vakantie. Gelukkig hadden we ook nog genoeg leuke artiklen klaar staan. Daarbij is internet in Panama niet erg stabiel, zelfs in plekken waar normaal WiFi beschikbaar is kan het er dagen uitliggen. Dit merkten we bijvoorbeeld in El Valle. Ook in Santa Catalina waar we de afgelopen dagen waren, duurde het openen van een Facebook-pagina al 10 minuten. We maken genoeg mee dus de mooie verhalen komen nog wel. Nu toch alvast een kleine impressie van onze eerste week in Panama.

11 uur in het vliegtuig: we keken er niet bepaald naar uit. Het ging uitendelijk perfect en als twee nog trotsere ouders dan we al waren, stapten we uit het vliegtuig.

Shoppen in Panama City, ze hebben hier alles wat je nodig hebt. Van Pampers tot Nutrilon (wel met een iets andere samenstelling) tot zelfs Nederlands bier (Oranjeboom, dat dan weer wel).

El Valle AirBnB

We gingen ‘ontjetlaggen’ in El Valle en werden verrast door onze eerste ervaring met AirBnB. Onverwacht een zwembad in de tuin en een overdekte buitenkeuken. Wat een relaxed plekje! ’s Nachts stormde het alleen enorm (windkracht 5-6) en dat is alleen in een vreemd huis toch wel een beetje eng. Ondanks, of dankzij, de twee waakhonden die er voor de veiligheid waren.

El Valle Panama

El Valle

Verder deden we rustig aan, nou ja onze kleine en ik dan. Marcel moest terug rijden naar Panama-Stad omdat we de tablet in het hostel waren vergeten. Het was maar een tablet van 49 Euro, maar omdat er afleveringen van Sesamstraat en het Zandkasteel op staan, was het voor ons erg waardevol. Oeps… Ter verdediging voor deze slordigheid willen we aanmerken dat ons meisje die nacht al om 2:00 wakker was (dat is 8 uur Nederlandse tijd) dus we hadden een heel kort nachtje. Marcel vond het niet heel erg om de prachtige weg van Las Uvas naar El Valle nog twee keer te rijden; frustrerend was echter dat er veel wielrenners met goede Europese merkfietsen ook die weg aan het rijden waren. Wat had hij daar graag tussen gereden. We bezochten ’s middags een waterval, maakten onze eerste jungle-wandeling en zwommen in twee riviertjes.

reizen in Panama

Daarna vertrokken we naar Santa Catalina. Met het openbaar vervoer zou dit zeker op zondag een enorm lange dag zijn met meerdere buswissels. Wij maakten goed gebruik van onze huurauto door nog een uitstapje van de Interamericana te maken. Het Azuero schiereiland werd aan mij omschreven door een reisaanbieder als het Nicaragua van Panama: mannen met cowboyhoeden, veel landbouwgebied en traditionale dorpjes. Aangekomen bij één volgens de Lonely Planet mooiste traditonele dorpjes in Panama, Parita, vroeg Marcel aan mij: “waar moeten we nu naar toe?”. “We zijn er al,” was mijn antwoord. Ondanks dat is het gewoon heerlijk om lekker onderweg te zijn en een echte roadtrip te maken.

Santa Catalina strand

In Santa Catalina was het even zoeken naar een geschikt hotel en we eindigden in Hibiscus Garden. Het ligt 10 km buiten uit het dorp aan een strand dat bij laag water in een 500 meter breed waddengebied verandert. Leuk voor onze dame denken we, maar mevrouwtje is niet gecharmeerd van zwart zand dan worden haar voeten “bah”. Wel vindt ze het heerlijk om gewoon lekker door de grote tuin te hollen, met een bal te spelen en te kleuren. Wij maken een prachtige zonsopkomst mee, Marcel neemt een proeflesje surfen en we eten elke avond heerlijk maaltijden. De Duitse kok heeft de koksopleiding in Duitsland gedaan, en vervolgens gekookt in onder andere Vietnam en Ghana. Hij heeft een reportoire van verse lokale vis, oosterse gerechten zoals chow mein en de ouderwetse versgemaakte hamburger.

Santa Catalina Surfen

Santa Catalina is echt een surfersdorpje maar wij komen hier voor het duiken.

Het duiken rond Santa Catalina is anders dan we gewend zijn. Bij al onze duiken was eigenlijk altijd wel koraal te vinden, maar deze plek heeft dat niet. Het zijn veel rotsen, maar wel met veel scholen vis en tientallen whitetip reefsharks. Samen met de frogfishes, de kreeften, de vele murenes en zelfs een walvishaai bij het begin van zijn duik heeft Marcel een hele mooie duik. Tikva wint echter de loterij. Bij de eerste duik nog bezig met de afdaling zeilt een enorme Mantaray voorbij. Dan komt er een walvishaai, en nog een, en nog een!. Waar moet je kijken, de enorme beesten die tientallen meters lang zijn doen een dans samen. Uiteindelijk zijn er tijdens deze duik zelfs 5 walvishaaien. Sommige zo dichtbij dat je ze aan zou kunnen raken. Wat mooi, wat gaaf! Echt de ultieme duikervaring waar je alleen maar van kan dromen. Nog steeds geen woorden voor maar die proberen we nog te vinden voor een uitgebreid artikel.

Santa Catalina walvishaai

Isla CoibaIsla Coiba haai

Tussen de duiken is de lunch op het eiland Coiba, het hoofdeiland van het Coiba National Park, een UNESCO Natural Heritage Site. Ook doen we ervaring op met de GoPro en kiezen wanneer je het roodfilter monteert, is nog lastiger dan gedacht. Veel filmpjes en foto’s op minder diepe gedeelten van de duik zijn dan ook hopeloos mislukt. Gelukkig hebben we nog duiken te gaan in de Caribische Zee bij Bocas del Toro. O ja, en duikers zijn volgens onze dochter (23 maanden oud) ‘aapjes’, waarschijnlijk vanwege de grote ogen.

We zitten hier dus goed en wanneer we langer op reis zouden zijn is dit echt zo’n plek waar je zomaar blijft hangen. We hebben “maar” 3 weken dus we gaan weer door. Ook niet erg want onze volgende bestemming (waar we nu dit blog schrijven) is een echt “splurge” hotel op deze vakantie. Met een prijskaartje van 213 dollar per nacht is Bocas del Mar niet goedkoop, maar de reviews hebben helemaal gelijk wat een gave locatie!

Morgen maken we vanuit Bocas Chica, waar het hotel ligt, een boottocht langs diverse onbewoonde eilandjes voor de kust die samen een Marine National Park vormen. Daarna trekken we weer de bergen in, op naar Boquete.

Meer foto’s? Volg ons ook op Facebook of  Instagram.

Hasta Luego!

Share.

About Author

Tikva is fulltime blogger en oprichter van Gezin op Reis. Ze heeft meer dan 70 landen bezocht waarvan meer dan 30 met haar dochter (2013). Haar favoriete continenten zijn Europa, Latijns-Amerika en Azië. Ze begon de website in 2014 om ervaringen en tips voor (toen nog) reizen met een baby te delen. Inmiddels is Gezin op Reis de grootste website in Nederland over vakanties met kinderen wereldwijd. Jouw bron voor goede, betrouwbare informatie die jullie vakantie een stuk makkelijker maakt.