Home / Reisinformatie / Europa / Polen / Route rondreis Duitsland en Polen op rustig tempo in vier weken

Route rondreis Duitsland en Polen op rustig tempo in vier weken

Op zoek naar een leuke route voor een camperrondreis of autorondreis door Duitsland en Polen met kinderen? Ik maakte samen met mijn zoon Arnoud van toen 4 jaar een 28-daagse roadtrip.

Tijdens onze rondreis boekte ik niets en had ik alleen een idee waar ik ongeveer naartoe zou willen gaan. In 2019 hebben we een camperrondreis gemaakt door Europa, waarbij we onder andere Oostenrijk bezochten. Het doel voor deze zomer was Polen. De laatste keer dat ik daar was, was ik 14, dus ik was benieuwd. Na Polen zou ik wel verder zien.

Het voordeel van reizen op de bonnefooi is dat je op het laatste moment je plannen om kan gooien. Ik houd van die flexibiliteit. Het was de eerste keer sinds mijn 14e dat ik weer in Polen zou zijn. Mocht je geen zin hebben om zelf je reis helemaal uit te zoeken, dan is een auto rondreis via de ANWB of SNP een ideale uitkomst voor jou.

Reisroute Duitsland en Polen

• Dag 1 t/m 4: Bremen
  • Dag 4 en 5: Lübeck en Slot Schwerin
  • Dag 5 t/m 7: Bergen auf Rügen
  • Dag 7 t/m 10: Usedom
  • Dag 10 t/m 15: Gdańsk (Polen)
  • Dag 15 t/m 19: Poznań (Polen)
  • Dag 19 t/m 21: Liberec  (Tsjechië)
  • Dag 21 t/m 25: Leipzig
  • Dag 25 t/m 27: Wernigerode
  • Dag 27 en 28: Möhnesee

Polen en Duitsland, lekker op de bonnefooi

We hebben bewust gekozen om niets vooraf te boeken. Dit jaar vond ik het enerzijds spannend omdat ik niet precies wist hoe het uit ging pakken i.v.m. reisbeperkingen die maar net opgeheven waren, anderzijds hoorde ik maar weinig mensen die naar het buitenland gingen, dus ik verwachtte dat er voor ons plaats genoeg zou zijn.

Rijden is Duitsland is comfortabel

Het voordeel van reizen door Duitsland is dat er nagenoeg geen tolwegen zijn en de brandstofprijzen (op dat moment) vergelijkbaar zijn met Nederland. De wegen zijn zeer goed en op sommige wegen geldt geen maximale snelheid.

Overigens maakt dat voor reizen met de camper niet uit. Met de camper heb je een langere remweg, dus ik rijd nooit harder dan 100-110 km per uur. Omdat ik in de camper hoger zit en dus over de auto’s heen kijk, rijdt dat erg comfortabel.

Route Polen en Duitsland van dag tot dag

Dag 1 t/m 4: Bremen

We startten onze rondreis in de Hanzestad Bremen. Eigenlijk zou dat alleen een overnachting zijn, zodat we de volgende dag weer fris door konden rijden, maar omdat de stad me aansprak en ik wilde afschakelen van mijn werk, besloot ik om langer te blijven. Na een paar dagen vervolgden we op ons gemak de rondreis.

Bremen is vanaf mijn woonplaats Breda ca. 400 km rijden. De reis ging voorspoedig en rustig. We stonden op een camperstandplaats, naast een groot natuurspeelterrein, waar van natuurlijke materialen speeltoestellen en laagdrempelige klimparcoursen waren gemaakt.

Er was ook een ‘wand’ met alleen maar bramenstruiken. Arnoud vond het leuk om bramen te plukken en als we er niet bij konden, klom hij op mijn nek, zodat hij net bij de bovenste rijpe braam kon. Lekker voor in de yoghurt. We hebben thuis een moestuin waar we heel regelmatig te vinden zijn, dus dit was echt iets voor ons!

Bremen heeft een oud centrum. Iedereen kent het sprookje van de Bremer stadsmuzikanten. Het standbeeld daarvan hebben we ook bezocht. En we hebben ons een paar uur vermaakt in het Universum, waar kinderen zelf allerlei dingen op het gebied van technologie kunnen ontdekken. Ontdek hier meer over Bremen met kinderen.

Bremen

Dag 4 en 5: Lübeck en Slot Schwerin

Nadat we Bremen verlaten, rijden we naar Lübeck, ook een Hanzestad. In het centrum van Lübeck zijn talloze historische bezienswaardigheden te zien. Lübeck ligt aan de monding van de Trave. Langs de Trave zijn verschillende restaurantjes, die gezellig liggen aan het water. Op het water is veel bedrijvigheid in de vorm van toeristisch recreatie. Kano’s, rondvaarten, bootjes en waterfietsen komen af en aan voorbij.

Lübeck

Omdat Arnoud ziek is geworden nadat we ergens gegeten hebben, hebben we weinig van de stad gezien en zijn we terug naar de camper gegaan.

Na een rustige overnachting, waarin Arnoud weer volledig opknapte, vertrekken we de volgende dag naar het eiland Rügen. Het is een reisdag van ca. 250 km die we onderbreken door een bezoek aan Slot Schwerin. We eten bij het slot onze lunch, die we in de camper hebben klaargemaakt. Het slot is prachtig gelegen aan de Schweriner Aussensee.

Dag 5 t/m 7: Bergen auf Rügen

Dit prachtige eiland ten noorden van Duitsland, gelegen aan de Oostzee, heeft een heerlijk klimaat. In het noorden van het eiland zijn de prachtige witte krijtrotsen te zien, welke je ook in Dover vindt.

We besluiten met de trein naar Sassnitz te reizen. De laatste 12 km fietsen we over het schitterende fietspad door het heuvelachtige en bebosde Jasmund Nationalpark, om vervolgens uit te komen op dé bezienswaardigheid van het eiland: Köningsstuhl Kreidefelsen, waar je een prachtig uitzicht zou hebben op de krijtrotsen. Persoonlijk vond ik dit behoorlijk tegenvallen en de entreeprijs niet waard.

In het museum is wel een leuke kinderroute met filmpjes over de krijtrotsen. Deze filmpjes zijn echter wel in het Duits, dus ik vertaalde het voor mijn zoon. Ik vond het Nationalpark veel indrukwekkender dan het zicht op de krijtrotsen. Slechts een heel klein stukje is zichtbaar. Vanaf Köningsstuhl Kreidefelsen fietsen we via het Jasmund Nationalpark 20 km naar het zuiden, naar de plaats Prora.

In Prora werd vanaf 1936, in de nazitijd, een gigantisch badhotel met een lengte van bijna 5 km gebouwd voor het ‘Kraft durch Freude’-project. De opdracht voor de bouw werd in 1935 gegeven door Adolf Hitler.

In het badhotel van Kraft durch Freude moesten 20.000 vakantiegangers uit de arbeidersklasse zich kunnen ontspannen. Hitler ging er vanuit dat arbeiders die zich goed konden ontspannen ook sterke zenuwen kweekten. Hij meende dat alleen een volk dat zijn zenuwen beheerst in staat is tot grote prestaties. De militaire leiders destijds dachten ook pragmatisch over het idee het complex tijdens een eventuele oorlog ook als hospitaal te laten dienen.

Tegenwoordig is in een gedeelte van het complex een hotel en een restaurant gevestigd. Klik hier voor een overnachting in het hotel van het gerenoveerde deel van het historische complex. Ook bijzonder om een keer te slapen. Bekijk hier het hotel.

Rügen

Het overgrote deel van het complex moet nog gerenoveerd worden en is omheind met hekken. Erg indrukwekkend.

Vanuit Prora is er geen veilige fietsroute naar Bergen auf Rügen, alleen een erg drukke doorgaande weg, zonder voet- of fietspad. Ik vind het te riskant om Arnoud hier te laten fietsen. We besluiten om de trein terug naar Bergen auf Rügen te nemen.

Dag 7 t/m 10: Usedom

Usedom is het tweede grootste eiland van Duitsland, maar een stuk minder bekend bij Nederlanders. Het is 1 van de zonnigste bestemmingen in Duitsland. Er is maar liefst 42 km strand. Omdat wij hier een aantal tropische dagen beleven, plannen we niet veel in deze dagen.

Arnoud vermaakt zich prima met zijn vakantievriendjes, in de speeltuin, op zijn mountainbike of bij de camper en ik ben in en om de camper bezig. Ik vink nog een paar klusjes af en verdiep me in de route en de bestemming waar we over een aantal dagen naartoe gaan. Het enige uitstapje dat we maken is een fietstocht van ca. 18 km. We fietsen van Lütow naar Zinnowitz waar we de fietstassen volproppen met boodschappen voor de barbecue en rijden daarna weer terug. Lees ook ons uitgebreide blog over Usedom met kinderen.

Usedom

Dag 10 t/m 15: Gdańsk

De reis van Usedom naar Gdańsk duurt behoorlijk lang en valt erg tegen. Door de vele wegwerkzaamheden en omleidingen duurt de reis geen 5 uur, maar 10 uur. Gebroken komen we aan in Gdańsk waar het noodweer is. Gelukkig zijn er veel plaatsen vrij en kies ik een fijne standplaats. Er is een restaurant waar we eten bestellen en in de camper opeten. Fijn dat ik niet zelf hoef te koken.

De komende dagen wordt het weer gelukkig veel beter. We bezoeken een aantal keer het centrum, dat op fietsafstand van de camper ligt. Maar nog veel leuker vindt Arnoud het om de tram te nemen. In het centrum van Gdańsk is echt van alles te zien en beleven. Het is een prachtige levendige stad, volledig gerenoveerd en heel modern. We kunnen niet kiezen welke bezienswaardigheden we zullen bezoeken, dus we doen er best een aantal.

Gdansk

We bezoeken het reuzenrad waarin we een prachtig uitzicht hebben over de rode daken van de veelal roodsteense panden. We doen een rondvaart van 1,5 uur met het piratenschip. We eten voor een klein bedrag een heerlijke avondmaaltijd in het centrum van de stad en gaan vervolgens met tram terug naar de camper.

De volgende dag slenteren we wat rond door het centrum en bekijken gebouwen en panden. Prachtig beschilderde gevels. Arnoud is gefascineerd door de gouden ‘accessoires’ waarmee de vele panden versierd zijn.

Op 400 meter lopen van de camper is een groot uitgestrekt strand, Plaza Stogi. Arnoud gaat los met zijn schepje en emmertje. Ik hou Arnoud constant in de gaten, het is druk op het strand. Ik geniet van de zon op mijn huid, terwijl Arnoud mijn benen ondergraaft. Vlakbij het strand is een kleine kermis. Arnoud gaat nog in een paar attracties en naast de kermis is een speeltuin. Daar sluiten we de dag af.

De afgelopen dagen waren een mix van strand, een dagje bij de camper, Gdańsk met de fiets, te voet en vanaf het water verkennen. Wat een heerlijke stad! Lees ook het uitgebreide blog over Gdańsk met kinderen.

Gdansk

Dag 15 t/m 19: Poznań

Onze – toevallig – Nederlandse buren die al tientallen jaren in Polen werken en vakantie vieren, adviseren mij om naar Poznań te gaan. Ik zocht informatie op over Poznań en zag wat interessante bezienswaardigheden. Ook een dierentuin en nog veel andere attracties die super leuk zijn voor kinderen. De volgende dag volg ik het advies van mijn Nederlandse buren op en zet koers naar deze grote stad in het westen van Polen, op circa 275 km ten oosten van Berlijn.

Positief verrast ben ik door Poznań. Er zijn zoveel bezienswaardigheden, dat er genoeg te beleven is voor een aantal dagen. Zo bezoek ik o.a. Park Cytadela, een park dat is aangelegd na de Tweede Wereldoorlog in het noord van Poznań. The unrecognized ones (Nierozpoznani), de 112 gietijzeren figuren van circa 2 meter hoog. Het bewapeningsmuseum dat is gevestigd naast het theehuis in Park Cytadela. De oude markt (Stary Rynek) met één van de mooiste pleinen van Europa en de gekleurde huisjes met allerlei muurschilderingen en de prachtige Sint Peter en Paul basiliek. En niet te vergeten, het Croissant museum (Rogalowe Muzeum Poznania) waar de historie op een ludieke manier verteld wordt in een workshop waarbij kinderen (maar ook volwassenen) mee mogen helpen tijdens de show.

Maar een van de leukste dingen die we gedaan hebben, is volgens Arnoud toch echt wel het waterpark, Termy Maltanskie.

Termy Maltanskie, een waterpark met grote binnen- en buitenglijbanen. Dit is een absolute aanrader voor kinderen van alle leeftijden! Handig als je kinderen hebt met een groot leeftijdsverschil. De entreeprijzen zijn voor Poolse begrippen fors te noemen, maar voor een Nederlands gezien prima te betalen. Voor meer informatie bezoek de site.

In mijn blog Poznań met kinderen lees je meer over mijn avonturen in deze gave stad.

Dag 19 t/m 21: Liberec

Ik had gelezen dat er in de omgeving van Liberec in Tsjechië ontzettend veel gave dingen te doen zijn met kinderen. We willen hier ook weer een dag of 5 blijven. Ik kies een camping met zwembad omdat het ontzettend warm was. Helaas kunnen we maar 2 nachten op deze camping blijven i.v.m. een besloten reservering voor de komende dagen. Ik gebruikte deze dagen om te relaxen aan het eenvoudige zwembad. Het was niet meer dan een rechthoekige bak met water, geen glijbaan, geen springplank, niets. Maar wat heeft Arnoud een lol gehad met zijn vriendjes. De hele dag zijn ze druk geweest met van de kant in het water springen, al dan niet met een salto. We komen een andere keer wel terug voor een uitgebreidere kennismaking met Tsjechië.

Dag 21 t/m 25: Via Dresden naar Leipzig

Omdat ik inmiddels ver over de helft van mijn vakantie was, moest ik wel weer wat meer in de richting van West-Duitsland trekken. Ik besloot om naar het voor mij onbekende Leipzig te reizen en daar te overnachten.

Leipzig

De route gaat langs Dresden, de stad die bovenaan mijn bucketlist staat, maar waar ik nooit in de zomermaanden bij ‘in de buurt’ ben. We besloten de volgende ochtend vroeg te vertrekken, zodat we een halve dag Dresden kunnen verkennen, zodat we toch een klein beetje van deze historische stad kunnen proeven.

We gaan in het reuzenrad en huren de rest van de middag een Lime elektrische step, die je met je creditcard betaalt. Op de step zien we in korte tijd een groot gedeelte van de stad, hebben zo toch een goede indruk van de stad en genieten van alles om ons heen.

Het is verschrikkelijk benauwd en er is voor later op de dag noodweer voorspeld. Als de zon achter de dikke grijze wolken verdwijnt, gaan we terug naar de camper en rijden we naar Leipzig. Onderweg is het inderdaad noodweer.

Leipzig

Op de camping in Leipzig aangekomen, worden we overvallen door de grootte van de camping en het aantal gasten. Toch is er plaats genoeg en ik kies voor een plaatsje naast de speeltuin, bij het restaurant en de ingang naar het strand. Omdat ik vooraan op de camping sta, heb ik niet het idee dat het zo groot is. Wat eigenlijk een bestemming moest zijn voor 1 of 2 nachten wordt een bestemming van 4 nachten.

We bezochten de Zoo van Leipzig, het oude centrum, de fietsenmaker (omdat Arnoud flink onderuit ging op zijn fiets en deze niet meer door mijzelf gemaakt kon worden), we fietsen een rondje rond het meer, bezoeken verschillende strandjes en we zijn uiteraard ook een aantal uren aan ons ‘eigen kiezelstrandje’ te vinden, waar Arnoud de mooiste stenen uit het water vist. Na 4 ontspannen dagen, zetten we de route voort naar het Härzgebergte.

Dag 25 t/m 27: Wernigerode

Het Härzgebergte is buiten de Alpen, het hoogste gebergte van Duitsland. We hebben een rustige standplaats op ca. 4 km van het centrum. We maken een trip met het historische stoomtreintje van Wernigerode naar Der Brocken, wat een echte aanrader is. Ondanks dat het een rustige dag is in de trein, en er meer dan voldoende zitplaatsen zijn, staan Arnoud en ik zowel op de heen- als op de terugweg buiten op het balkon van de wagon. We nemen alles in ons op. Fantastisch!

Werningerode

De volgende ochtend slenteren we door de stad en bezoeken we het kasteel van Wernigerode dat bovenop de berg schittert. We proeven van de heerlijke taart op de oude markt van Wernigerode en laten ons vervolgens wegjagen door de vele wespen die er zijn. ’s Avonds eten we uitgebreid in de kleine straatjes van het pittoreske Wernigerode. Morgen gaan we naar onze laatste bestemming: de Möhnesee. Ben je benieuwd wat er nog meer te zien in is het Härzgebergte? Lees dan al onze blogs over het Härzgebergte met kinderen.

Wernigerode

Dag 27 en 28: Möhnesee

Rond het middaguur komen we aan bij de Möhnesee. De Möhnesee is ontstaan na de bouw van de stuwdam tussen 1908 en 1912. De stuwdam is in de Tweede Wereldoorlog bij een bombardement vernield, wat leidde tot de Möhneramp. Je kunt er te voet en met de fiets overheen. Rond de Möhnesee is een prachtig bos gelegen, waar je heerlijk kunt wandelen en fietsen op de heuvelachtige paden. Je hebt steeds uitzicht op een ander deel van het meer. De verkoeling die de schaduw van de bomen geeft, is zeer welkom! We sluiten onze vakantie af met een heerlijke Duitse Schnitzel, met uitzicht over het rustige meer. Morgen zit onze 28-daagse rondreis er dan écht op!