Home / Inspiratie / Reisbloggen / Terugblik 2015 – Een jaar in reizen

Terugblik 2015 – Een jaar in reizen

Het einde van het jaar is de tijd voor lijstjes en terugblikken. Waar waren wij dit jaar allemaal en wat waren onze meest gelezen blogs? Op persoonlijk vlak was 2015 soms best lastig, vooral op werkgebied was het pittig. Aan de positieve kant staat dan weer dat we hebben gemerkt dat met een kindje van 2 je zeker op stedentripgebied echt veel meer leuks kunt doen dan met een kindje van 1. De vele weekendjes weg waren dan ook net de afleiding die we nodig hadden.

In 2014 bezochten we 15 verschillende landen op 4 continenten. We schreven toen (terugblik 2014) dat we in 2015 niet zo’n extreem reisjaar verwachtten. We hadden het mis, dit jaar waren we nog meer dagen weg, bijna 2 maanden wat toch best knap is met een normale baan ernaast. We reisden vooral in Europa met uitzondering van de 3 weken in Panama, Marcels werktrips in de USA en een kleine week Izmir (ja echt dat is Azië). We bezochten drie nieuwe landen (Panama, Denemarken en alleen Tikva Andorra) en onze dochter mocht ook Turkije en Italië bijschrijven. Hoogtepunten van dit jaar waren slapen in het kasteel van Doornroosje, duiken met walvishaaien in Panama, samen ontspannen varen door de Elzas en de ontdekking van Bremen als enorm leuke stedentrip met kids.

terugblik2015-02

Onze reizen van 2015

Marcel begon het jaar met een werktrip naar Boston en daarna trapten we het jaar goed af met drie weken vakantie in Panama. Wat een heerlijke bestemming met heel veel strand en heel veel aardige mensen. In maart was het tijd voor een stedentrips in Nederland naar koningsstad Delft. In april gingen we naar Bremen in Duitsland. De laatste was onze favoriete nieuwe ontdekking van het jaar. Daarna ging Tikva 10 dagen naar Spanje voor reisbloggersconferentie TBEX die werd gehouden in Lloret del mar. Tja daar sta je dan als 30+er in Lloret. Gelukkig was er ook tijd voor Barcelona, Mollo, San Feliu de Guixols en een dagtripje naar Andorra. Nog geen twee weken later gingen we met zijn drieën naar Denemarken. Nooit geweten dat er in Noord-Europa zulke mooie stranden zijn. Direct aansluitend ging Marcel naar Stockholm en Tikva naar Mechelen. Na zoveel reizen moesten we eigenlijk even bijkomen maar 2 weken later waren we alweer op pad, een week op vaarvakantie in de Elzas. Gelukkig bleek een vaarvakantie superontspannen te zijn, als je maar 6 kilometer per uur gaat moet je wel rustig aan doen. De vaardagen wisselden we af met actieve dagen en heel veel kastelen. In de zomermaanden werkten we door maar gingen wel meerdere weekendjes weg: Groningen, Mons, de Zeeuwse eilanden en Lille werden bezocht. Daarnaast nog een werktrip voor Marcel naar Rome. Allemaal welkome afwisselingen van ons dagelijks leven en elke keer kwamen we echt met een vakantiegevoel weer thuis. In september kwam er een onverwachte reis, namelijk een bruiloft in Izmir. Een bestemming die we anders niet snel zelf gekozen zouden hebben maar waar we het wel enorm naar ons zin hadden. De week erop gingen we naar Noord-Hessen in een weekend waar de zon zich ook nog goed liet zien, met slapen in het kasteel van Doornroosje als absoluut hoogtepunt. Vlak daarna volgende Marcels mannenweekend Edinburgh en tegelijkertijd gingen Tikva en onze dochter naar Bologna. Onze dame heeft het nog steeds vaak over dit weekend, het was soms best pittig maar dus voor herhaling vatbaar. Tikva ging ook nog Romeins België bekijken in Tongeren, terwijl Marcel voor de natuur ging in Lauwersmeer. In een jaar vol stedentrips was het niet meer dan passend dat in december afsloten met een weekend in Nijmegen.

terugblik2015

Onze best gelezen blogposts van 2015

Veel van de favorieten van vorig jaar bleven het dit jaar goed doen maar ook nieuwe blogposts sloegen goed aan.  Een winnaar op facebook was onze “5 smoesjes om niet te reizen met kinderen” en jullie zijn ook heel benieuwd hoe je goedkoop kunt vliegen met kinderen.  Veel ouders willen  graag meer weten over Airbnb met kinderen en of het Cares harnas handig is (het antwoord is ja!).

Natuurlijk was Panama een populair onderwerp om over te lezen en op stedentripsgebied springen Bremen en Mechelen eruit. De topper die we niet aan hadden zien komen was onze post over Cordoba, een blog dat vooral via google veel bezoekers krijgt.

terugblik2015-03

Wat brengt 2016 ons

Marcel begint het jaar waarschijnlijk met een ruime week San Jose (USA) voor werk.

Daarna volgt een weekendje Bremerhaven en we vertrekken (het is dan nog steeds januari) naar Thailand, Myanmar en China. Ook voor maart staat er al een stedentrip op de planning, het Belgische Namur op de rand van de Ardennen. Verder hebben we nog wat opties lopen maar een ding dat we zeker willen doen is in mei of juni een week naar Slovenië.

Ook vorig jaar schreven we het al, we hebben al lang de droom om tijdelijk in het buitenland te wonen of samen nog een keer een aantal maanden te gaan reizen. Onze nieuwsbrief lezers vertelden we al wat meer over de opties maar ook de knelpunten waardoor we nog geen keuze kunnen maken. Ons streven is nu om voor de zomer een knoop door te hakken dus wie weet welk grote avontuur ons nog te wachten staat.

We wensen iedereen een gezond en reislustig 2016 toe! Wat zijn jouw plannen voor 2016?

2 gedachten over “Terugblik 2015 – Een jaar in reizen”

1. Oh, je laatste alinea… Spannend! Ik zou echt de kans nog grijpen! En verder vind ik het knap dat jullie ook dichterbij zo vaak weekendjes weg gaan met Isis. Dat lijkt mij heel veel!
    Mijn plannen voor 2016? Ik weet het nog niet! Ideeën zat en er komt vast weer van alles. Vorig jaar had ik ook niet kunnen dromen dat ik in 1 jaar zo vaak weg zou gaan. De eerste 8 maanden was ik elke maand een keer in een heerlijk zuidelijk land. Wie weet wat 2016 weer brengt!

2. Wat een geweldig jaar hebben jullie gehad zeg! Mooi om zo terug te blikken op alles wat jullie gedaan hebben. En dat allemaal gratis :p
    Dat het pittig was kan ik me voorstellen, zeker als het op werk aankomt. Een site die groeit, meer mogelijkheden, maar tegelijkertijd ook beperkt vrije dagen…
    Ben heel benieuwd naar wat jullie gaan besluiten als het op die lange reis aankomt…