Reisverslag: Bangkok

Na onze reis door Vietnam en Cambodja komen we aan in Bangkok. Toch spannend om naar een stad te gaan die je voor je gevoel best goed kent en te zien hoe het nu is om er met een baby te zijn. We waren verspreid over 2006, 2007 en 2008 verscheidene keren in Bangkok. Een ding begint al anders: we gaan niet naar “ons” hotel. De kamers daar zouden veel te klein zijn voor de Deryan-travel cot. Van te voren hebben we wat opties opgezocht op booking.com. Aangekomen bij wat ons het meest aanspreekt geven ze aan alleen nog maar duurdere kamers te hebben. Iets in het gedrag van de receptionist maakt echter dat we zo onze vraagtekens hebben. We gaan naar buiten: 10 meter verderop zit een bar met WiFi en we boeken alsnog de kamer tegen de goedkopere prijs. Toch raar: nu moeten ze commissie betalen aan Booking.com en hoeven we minder te betalen, dus het zou slimmer zijn de walk-in rate zeker niet duurder te maken dan je online rate.

Bangkok chao praya

We doen nog een snel rondje over Khao San Road, de backpackersstraat van Bangkok (of de wereld), voor we ons bed in duiken. De volgende ochtend gaan we lekker met de wagen op stap na een week op het strand. Je kon altijd elke bus nemen op de grote weg van Khao San Road richting het oosten en dan kwam je uit bij de Golden Mount. Deze keer mooi niet: de bus maakt een U-turn. De reden wordt later duidelijk: vlakbij de Golden Mount liggen de kampen van de protesten, de Bangkok Shutdown. Wij zijn verbaasd, zoveel mensen hebben ons gezegd dat het niet in de buurt is van waar toeristen komen. Nou dat klopt dus echt niet: het is maar 5 minuten lopen ervandaan en ook het Lumphini park is bezet. Het tentenkamp is nu rustig, dus we mogen erdoorheen lopen, bizar hoor.

Tegen de tijd dat we bij de Golden Mount zijn, slaapt onze dochter en beginnen we een nieuwe Bangkok-traditie: namelijk Marcel die haar in haar wagentje allerlei trappen optilt. We nemen de khlong boot, een speedboot over de smalle Bangkok kanaaltjes. Iets heel anders dan de bekende Chao Praya Express boten over de grote rivier. De khlong boten worden nauwelijks gebruikt door toeristen maar het is (als de bussen weer gaan) de snelste manier om van Khao San Road naar Siam te komen. Siam is waar alle exclusieve (en één goedkope) shoppingmalls zijn. We bezoeken hier het aquarium, wat mevrouwtje echt geweldig vindt. Heerlijk op haar gemakje zit ze voor de verschillende aquaria te kijken naar de vissen, ze heeft ook hele gesprekken tegen ze. Zo grappig!

Bangkok aquarium

Ook boeddha’s zijn leuk. Als ze een standbeeld ziet, wil ze erg meteen heen. In Wat Pho kan ze zeker terecht met de honderden boeddhabeelden daar. Er is hier ook een hele grote liggende boeddha. Een andere van onze favoriete tempels is Wat Arun. Deze is bedekt met porcelein dat als ballast op de schepen mee kwam uit China.

Bangkok wat arun

We wandelen ook een rondje door dit deel van Bangkok dat echt een woonwijk is. Een wat die we nog niet eerder bezochten, is die in Chinatown, met een gouden boeddha. We bezoeken in Bangkok niet alleen maar tempels maar bijvoorbeeld ook het Funarium: een indoor speeltuin. Het is ook heerlijk om ’s avonds over Khao San road te lopen. Onze dame wil graag zelf lopen, snel gaat het niet maar ze loopt de hele straat af. Zoveel te zien. Overal lampjes en verkopers en ze krijgt weer aandacht genoeg.  Wanneer mevrouwtje slaapt is er nog tijd voor een van ons voor een thaise massage of biertje op het terras.

We maken ook nog een dagtrip met de trein naar Nakhon Pathom. Deze plaats, ongeveer een uur vanaf Bangkok, is niet heel bekend maar heeft o.a. een 127 meter hoge stupa. Marcel heeft echter ontdekt (staat niet in de LP) dat er ook een park is met heel veel verschillende paleizen van diverse Thaise koningen. Dit is echt mooi en relaxt, een soort openluchtmuseum (binnenkort een uitgebreide blogpost over de do-it-yourself trip naar Nakhon Pathom). Het is vreemd om zo’n bijzondere plek te vinden in Thailand, die niet in de Lonely Planet staat, niet aangeboden wordt als dagtocht en zo dicht bij Bangkok ligt. De trein naar Kanchanaburi stopt er nota bene…

Nakhon Pathom

De trein is gewoon een 3e klas trein maar dat gaat met onze dochter prima. We denken vast na over de lange vakantie van volgende jaar en denken dat een bestemming waar je veel met de trein of huurauto kunt reizen met een peuterpuber erg fijn zou zijn. Tips welkom!

Onze laatste dag is er nog tijd voor de Dusit Zoo waar vooral de zingende gibbons indruk maken. Er is ook een zeeleeuwenshow: ook hier kijkt onze dame vol verwondering naar.

Bangkok is ons wederom erg goed bevallen. Het was een hele fijne ontspannen afsluiting van de vakantie, al hebben we nog een lange stopover in Abu Dhabi voor de boeg.