Home / Inspiratie / Reisbloggen / Terugblik 2017 – een jaar in reizen

Terugblik 2017 – een jaar in reizen

Het is alweer die tijd van het jaar. December, de maand dat je op elke blog lijstjes tegen komt en dat er lekker teruggeblikt mag worden. Net als in 2016, 2015 en 2014 neem ik je ook weer mee in ons jaar in reizen. De hoogtepunten en de tegenvallers en onze meest gelezen blogs.

krijtrotsen van Normandië

Een bijzonder jaar

Dit jaar was om twee redenen een heel bijzonder jaar. Ten eerste maakten we een reis van 2 maanden door Zuid-Amerika. Wat een luxe om zo’n periode samen vrij te zijn vlak voordat onze dochter naar school ging. We hebben volop genoten van de prachtige natuur en de tijd voor elkaar. Maar er waren ook moeilijke momenten, Marcel die zijn vriend en collega miste die vlak voor ons vertrek plotseling overleed en ook vervelend maar van een heel andere orde: de busritten in Colombia waardoor onze dochter bijna elke keer moest overgeven.

Na bijna vier jaar bloggen op Gezin op Reis is de site inmiddels zo gegroeid dat ik mijn baan bij Randstad op hebben kunnen zeggen. In de zomer hadden we zelfs meer dan 100.000 unieke bezoekers per maand op de site. Die aantallen zijn zo belachelijk groot dat ze nauwelijks meer te bevatten zijn. Toch was stoppen met werken een enorm spannende stap waar ik best een tijd over getwijfeld heb. Ik wil en moet ook gewoon mijn deel van het gezinsinkomen binnen brengen. Ik weet dat het een droom is van velen, je wordt blogger en mag dan “gratis op reis”. Maar zo makkelijk werkt het niet. Hoe leuk het ook is om als blogger uitgenodigd te worden voor persreizen die betalen niet de hypotheek. Bovendien waren meer dan 75% van de nachten die we dit jaar op reis waren op eigen initiatief en kosten.

bezienswaardigheden noord ierland
Mirabilandia

Wat uiteindelijk de doorslag heeft gegeven is dat ik gewoon niet meer zo door kon gaan. In mijn overzicht van 2015 en 2016 gaf ik al aan dat de werk-blog-prive balans zoek was in 2017 was het nog veel erger. Naast een baan van 28 uur werkte ik alle vrij uurtjes en de weekenden aan gezinopreis en maakte daardoor weken van 60-70 uur. Of het het allemaal waard was kan je waarschijnlijk in het jaaroverzicht van 2018 lezen. Op dit moment heb ik in ieder geval meer energie dan ooit en geniet echt van de middagen dat onze dochter thuis is. In plaats van 3 middagen en ochtenden gaat ze nog 2 middagen naar de BSO. De rust in ons gezin is terug, maar zakelijk moet ik echt nog wel stappen maken.

Als je dit blog met plezier leest en onze tips je helpen tijdens je eigen vakantie dan zouden we het erg waarderen als je ook een kijkje neemt op ons lijstje met “favoriete boekingsites” en voordat je een hotel boekt of reisartikelen koopt via onze site naar die site gaat. Wij krijgen dan een kleine commissie (bijvoorbeeld 50 cent als je een kinderkoptelefoon koopt) zonder extra kosten voor jou.

Jetkids bedbox

In 2016 bezochten we 9 verschillende landen in 2 verschillende continenten. Behalve Marcel, die ging voor zijn werk ook nog naar China en de USA dus die deed 2 continenten extra aan. Nog nooit waren we zo veel op reis en nu onze dochter bijna leerplichtig is zal dit jaar nog lang als record blijven staan. Behalve de reizen die we met zijn drieën maakten was ik ook nog een paar keer met dochterlief op pad. Ik sliep 115 nachten niet in mijn eigen bed omdat ik voor Gezin op Reis op pad was. Onze dochter was daarvan 101 nachten mee.

We bezochten net als in 2016 voor ons doen niet veel nieuwe landen. Voor mij Chili en Colombia, voor Marcel en mevrouwtje ook Peru en Bolivia en alleen voor haar ook nog Polen en Spanje. Op dit tempo duurt het nog wel even voor ik aan de 75 bezochte landen zit zeker aangezien voor 2018 alweer drie oude bekenden (namelijk Thailand,  Maleisië en Singapore) op de planning staan.  Ik haal er steeds meer plezier uit om terug te keren naar plaatsen die we al kennen en vertrouwd aanvoelen maar het zo ook wel leuk zijn om wat gaten in Europa te dichten zoals Albanië en Tsjechië.

Onze reizen van 2017

We vertrokken vlak voor de jaarwisseling naar Colombia en oud en nieuw vierden we in San Augustin. Een plek die achteraf gezien samen met Cartagena onze favoriete plaats in Colombia zou zijn. Na een maand vlogen we naar Peru waar ik ontdekte dat dit land nog net zo geweldig was als in 2004. We maakten rondom Ollantaytambo een geweldige klim en waren ontzettend gelukkig. Vrij snel daarna kreeg onze dochter keelontsteking en dan is reizen opeens minder leuk. In Bolivia deden we dan ook rustiger aan dan gepland maar sloten af met echt een van de mooiste plekken ter wereld, de bizarre natuur van de Salar Uyuni. We hadden nog een ruime week in Chili en haalde hier het meeste uit met activiteiten zoals een vulkaan beklimmen en skydiven.

In maart waren we de hele maand thuis op een nachtje Scheveningen na, dat is zo bijzonder dat het ook wel eens vermeld mag worden. In april maakte we dit ruimschoots goed door weekendjes naar Hamburg en Gent. Die laatste was gelijk onze favoriete kindvriendelijke stedentrip van afgelopen jaar. Tussendoor ging ik ook nog een paar dagen naar de Algarve. In mei ging ik samen met mijn dochter en een vriendin naar Osnabrück terwijl Marcel voor zijn werk in Dallas en Californië zat. Een trend die zich verder door zou zetten want nog nooit kon Marcel zo weinig mee. Tijdens hemelvaart gingen we spontaan een weekendje naar de Harz in Duitsland om lekker te wandelen.

Meestal gaan we in juni een weekje weg wat dan onze zomervakantie is. Dit jaar was het Normandië, maar onverwacht volgde ook nog twee drukke maar erg leuke weekenden in Gelderland. Juli stond in het teken van hard werken wat alleen onderbroken werd door een weekend in de Eifel. Hoewel we geen plannen hadden voor augustus werd dit onverwacht toch nog een echte reismaand met een campagne waarvoor mevrouwtje en ik naar Italië gingen en een spontane last-minute naar Gdansk in Polen. Terwijl wij daar waren ging Marcel voor zijn werk naar China, ook niet verkeerd.

September, de eerste maand als blogger, zat bomvol met afspraken en achterstallig werk van de zomer. De maand stond in het teken van Nederland met een weekendje in Utrecht en een midweek in Friesland. In oktober ging ik tien dagen naar een conferentie en zag ook nog wat van het mooie Ierland. Niet alleen daar zag ik het strand maar ook tijdens een weekend met vriendinnen in Zeeland. Wat hadden we geluk tijdens een onverwachts zomerweekend in oktober.

In november waren we voornamelijk thuis en juist daardoor kon ik achter de schermen veel werk doen voor de site. Voor afspraken ben ik vaak meerdere keren per maand in Amsterdam maar om deze leuke stad als gezin echt goed te ontdekken moet je er ook overnachten. Dat is precies wat mijn dochter en ik deden tijdens een lang weekend Amsterdam, terwijl Marcel voor zijn werk weer eens naar de USA vloog en een football wedstrijd bezocht in Pittsburgh. Ondertussen bezocht hij ook nog Stockholm met vrienden met onder andere een ijshockeywedstrijd, waar ik het jaar ervoor in dezelfde periode kinderactiviteiten bezocht in de Zweedse hoofdstad.

December is de maand van de kerstmarkten en wij gingen naar die in Münster. We sloten het jaar af met een weekje winterzon, samen met mijn dochter en een vriendin ging ik naar Lanzarote.

De samenvatting

Onze best gelezen blogposts van 2017

Grappig genoeg zijn sommige blogpost die ik inmiddels als bijna vier jaar geleden schreef nog steeds populair. Bepaalde onderwerpen zijn tijdloos en andere worden om een hele andere reden opeens populair. Een bijzonder voorbeeld hiervoor is het interview met de familie Kooij dat ik in 2014, lang voordat ze bekend werden door het televisieprogramma “Helemaal het einde” met ze had. Deze werd meer dan 10.000 keer gelezen dit jaar.

Van de bestemmingen die we dit jaar bezochten was ons blog over “Normandië met kinderen” het populairst en van de attracties die over het “Geofort Herwijnen“. Van de verre bestemmingen “Isla Grande en de Rosario eilanden in Colombia” ik denk vooral ook omdat er voor ons blog hier totaal geen informatie over te vinden was.

weekend hamburg

Ik heb dit jaar niet zo heel veel echt persoonlijke blogs geschreven. Ik voel me wat geremd doordat de site nu zo groot is geworden. Maar mijn blog waarin ik aankondigde mijn baan opgezegd te hebben om professioneel reisblogger te worden werd goed gelezen. Ik zal in 2018 met een vervolg komen om jullie te vertellen hoe het gaat.

Wat brengt 2018 ons

De leerplicht, bleh… Nee maar serieus ook voor ons zal het vanaf nu lastiger worden zo vaak weg te gaan. Bovendien wil ik ook niet alles vol plannen want juist campagnes die voor mij een inkomstenbron zijn, worden vaak pas heel last-minute bedacht. Wat in ieder geval staat is drie weken Thailand, Maleisië en Singapore in januari/februari. Ik ga alleen met mijn dochter wat ook echt een uitdaging is. Bij sneeuw in Winterberg zullen we ook een weekendje skiles nemen voor onze dochter op de hellingen van het Sauerland. Marcel heeft een nieuwe baan per 1 januari, dus hoe werk en privé in 2018 er uit komt te zien, zullen we nog uitvinden.

Daarnaast staat er nog een weekendje in de Westhoek (België) en een stedentrip naar Metz op de planning. Tijdens het paasweekend zijn we in Antwerpen, omdat Marcel de Ronde van Vlaanderen gaat fietsen. In de meivakantie hopen we echt een bucketlist reis te kunnen maken maar dat horen jullie als het zeker is. Zoals het er nu naar uit ziet zullen we in de zomervakantie in Europa blijven maar dan willen we wel naar het onbekende deel zoals de Balkan of Oost-Europa.

Maar op Gezin op Reis lees je niet alleen over onze reizen maar ook die van het team van gezinsbloggers. Dames met een passie voor reizen en kinderen in verschillende leeftijden. Zo kan je van Esmeralda weer veel tips over Zuid-Afrika verwachten waar ze in februari/maart heen gaan. En Mirella gaat begin januari op stedentrip naar Luik.

We wensen iedereen een gezond en reislustig 2018 toe! Wat zijn jouw plannen voor 2018?

14 gedachten over “Terugblik 2017 – een jaar in reizen”

1. Wat veel reisjes hebben jullie er op zitten! Ik vraag me alleen af hoe jullie omgaan met evt dengue/zika etc dat in bv in Centraal Amerika maar ook Azië voorkomt. Goed smeren met DEET overdag maar verder?
    Misschien ben ik een overbezorgde moederkloek maar ik heb tot nu toe landen waar dengue/zika heerst bewust vermeden. Ik lees echter geregeld verhalen van gezinnen die gewoon zijn gegaan met hun (kleine) kids en een prima tijd hebben gehad zonder ergens last van te hebben.

1. Deet niet bij kleine kinderen, dan andere middelen zonder deet. Zika maakt ons niet uit is alleen voor jezelf als je nog zwanger wil worden op relatief korte termijn een issue. Dengue landen wel bezocht ja. Ik denk dat we ons daar gewoon niet zo’n zorgen over maken. Dengue muggen zitten in stilstaand water, vies water en prikken overdag. Dat zijn toch vaak de vieze plekken waar we ook op reis niet komen.

1. Kijk, dit laatste gedeelte over muggen die dengue overdragen wist ik dan weer niet. Bedankt voor de heldere toelichting, dat is weer een zorg minder 🙂 Ik zie dat jullie komende weken ook nog richting Azië gaan? Wanneer vertrekken jullie? Veel plezier alvast!

2. Leuke post!
    Welke plekken gaan jullie heen in Thailand/Maleisië/Singapore? Ben je van plan een auto te huren?

1. ah okay, jullie slaan Bangkok over dit keer dan (nogal uit de slag)? Vliegen op Kuala Lumpur? Ben zelf nog nooit aan die kanten geweest maar me wel aan het oriënteren 😉

3. Altijd leuk om terugblikken te lezen! Wat een reisjaar hebben jullie gehad, heel gaaf. Ik vind het ook nog steeds geweldig dat je je baan hebt opgezegd om helemaal voor je blog te gaan. Ik herken ook wat je zegt over teruggaan naar plekken die je al kent en die vertrouwd aanvoelen. Die neiging heb ik zelf ook steeds meer, al blijft de drang om nieuwe bestemmingen te bekijken gelukkig ook groot. Heel veel succes in 2018, en ik heb er alle vertrouwen in dat je de zakelijke stappen gaat maken die nodig zijn 🙂

4. Jeetje, wat leuk om te lezen Tikva. Ik ben op een andere manier fanatiek met bloggen, dus ik mis soms wat nieuwtjes haha. Super leuk om te lezen dat het zo goed gaat en dat je de balans weer helemaal hebt hervonden. Mijn plannen voor 2018? Genieten, genieten en nog eens genieten. Geen wilde plannen, gewoon zien wat er op het pad komt. Hopelijk kom ik je snel weer eens tegen! Groetjes Sandra

5. Bijzonder jaar heb je achter de rug! “Meest teleurstellende bestemming: Colombia”. Ik vlieg in februari die kant op, dus ik ben heel benieuwd wat ik ervan ga vinden. Ook alweer leuke plannen voor 2018. Balkan of Oost-Europa is altijd een goed idee. Er is nog zoveel daar te ontdekken en er zijn veel minder toeristen daar te vinden. Dit zorgt vaak voor een mooi authentiek sfeertje (althans dat vind ik) 😉

6. Wat een mooi jaar! Op naar een nog mooier 2018 🙂

Ik herken (als docent) heel erg wat je schrijft. Gebonden aan schoolvakanties kun je vanwege de prijs beter vroeg boeken, maar persreizen en campagnes worden vaak last minute geregeld. Je moet je ook af blijven vragen wat haalbaar is voor Isis: na een drukke week op school wil ze misschien liever écht een weekendje weg (en rust) dan een druk programma voor een klant van mama.

1. Dank je wel voor je reactie! Je hebt helemaal gelijk. Ik merk ook dat ik dit jaar best veel met haar alleen heb gedaan en dat ze papa dan ook echt mist. Dus ik zal daar zeker nog meer een afweging in moeten gaan maken.

7. Verlies van een dierbare is altijd verschrikkelijk, daar kunnen geen 100 reizen tegenop.
    Ik herinner me nog goed je besluit om je werk op te zeggen en vol voor Gezin op Reis te gaan, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat, zeker omdat je schrijft zakelijk nog één en ander te kunnen verbeteren.

Jullie reisjaar was geweldig!