Route en kosten weekendje Noord-Hessen (incl travelmovie)

Op zoek naar een mooie route voor een lang weekend of korte vakantie in Noord-Hessen? Bekijk onze route en lees hoeveel je moet budgetteren. Maar eerst alvast een voorproefje van deze mooie regio in onze travelmovie:

Wij deden deze route in 4 dagen en dit is zeker te doen. Daarbij wil ik wel vooraf een kanttekening plaatsen dat wij hier bewust waren om te bloggen voor GezinOpReis. Dat is heel fijn maar betekent ook dat we vaak veel meer in een dag proppen dan je op een gewone vakantie zou doen. Wil je overal echt de tijd nemen, lekker uitslapen en ook gewoon een keer een middagje met een boek voor de open haard dan heb je 2 dagen extra nodig.

route noord-hessen

Dag 1: Slapen als Doornroosje

We konden pas aan het einde van de middag vertrekken en komen dus rond etenstijd aan bij kasteel Sababurg, oftewel het kasteel van Doornroosje. Hier slapen in dit kasteel is echt wel een hele gave ervaring. De aandacht voor detail, de mooie locatie, de fijne kamers en het verrukkelijke eten: allemaal goede redenen om hier een kamer te boeken.  Als we één ding anders hadden kunnen doen aan deze dagen dan was het eerder vertrekken zodat we nog meer tijd hadden gehad op deze fijne plek, we kwamen hier namelijk in de schemering aan.

Black Friday 2017

Doornroosje kasteel

Dag 2: Afwisselend Sababurg en vakwerkstadje Hann. Munden

De volgende ochtend zijn we vroeg wakker en met een mistig ochtendzonnetje is er nog voor het ontbijt tijd voor een wandeling door de oerbossen van Sababurg.

Urwald Sababurg

De rest van de ochtend brengen we door in het dierpark Sababurg. Een hele weids opgezette dierentuin met veel kudde dieren zoals wolven en elanden.

Tierpak Sababurg

dierentuin sababurgAlleen met deze twee activiteiten kan je al een hele dag vullen. Wij gingen ‘s middags nog naar vakwerkstadje Hann. Munden. Met meer dan 700 bewaard gebleven vakwerkhuizen loop je hier echt door de levende geschiedenis.

Hann Munden Duitsland

Aan het einde van de dag rijden we naar Bad Emstal waar we de komende 2 nachten in hotel Emstaler Höhe verblijven. Dit hotel heeft veel verschillende kamers waaronder de heel grote familiekamer (met aparte slaapkamer voor onze dochter) waar wij verblijven. De inrichting is enigszins sober maar wel heel ruim en fris. Bij het hotel zit ook een restaurant waar we een avond hebben gegeten en veel typische streekgerechten op de kaart staan. Het ontbijtbuffet is erg uitgebreid en heeft veel verse producten van broodjes tot vleeswaren. Er is ook een leuke speelkamer voor kinderen.

emstaler höhe

emstaler höhe emstaler höhe Je zit hier op maar 5 minuten lopen van het Wellness center in Bad Emstal en direct aan een park met grote rozentuin en leuke speeltuin. Net als wijzelf waren er veel gasten (zoals groepen motorrijdende vrienden) die het hotel gebruiken als uitvalsbasis voor uitstapjes in de regio.

bad emstal speeltuin

Meer weten:

Dag 3: vakwerkstadje Fritzlar en de Edersee

We hebben de racefiets niet voor niets meegenomen en deze dag zit Marcel al vroeg op de fiets. Onderweg van Bad Emstal naar de Edersee bezoekt hij eerst vakwerkstadje Fritzlar. Ook dit is net als Hann. Munden een zeer fotogeniek dorpje. Deze dom- en keizerstad verdient ook eigenlijk meer tijd. Zo kan de Grauer Turm beklimmen (de hoogste bewaard gebleven stedelijke verdedigingstoren van Duitsland) of prima winkel in het stadscentrum.

Fritzlar

Lunchen doen we bij het bezoekerscentrum van National Park Kellerwald waarna we nog een mooie wandeling maken door deze oerbossen.

Kellerwald

Omdat het water zo laag staat gaan we naar het Atlantis van de Edersee. Door de bouw van de dam raakten 700 mensen namelijk hun huis kwijt. Bij laag water in de herfst komen de resten van sommige dorpen echter weer boven. Ze konden we lopen over een voormalige brug tussen 2 dorpen.

edersee brug

Onze dag sluiten we af met een zonsondergang over de Edersee vanaf Kasteel Waldeck, een hele mooie en rustgevende plek om het meer vanaf te overzien. Dit is al het derde kasteel dat we deze vier dagen zien want we komen eerder op de dag al langs een andere kasteel dat ook onderdeel is van de Duitse Sprookjesroute.

Edersee sunset

Meer weten:

Dag 4: Grimmheimat Kassel

De hoofdstad van de regio Noord-Hessen is Kassel, ook wel bekend als de Grimm Heimat. We beginnen de dag met een bezoek aan het pas geopende GrimmWelt. Hier leren we meer over de beroemde broers, hun sprookjes maar ook hun woordenboek en hebben gewoon heel veel lol met de interactieve tentoonstellingen.

Museum Grimmwelt

We hebben nog even tijd om de stad in te gaan en komen erachter dat Kassel een redelijk moderne stad is met een uitgebreide winkelstraat.

Kassel

Tenslotte maken we de waterspelen mee bij Werelderfgoedsite kasteel Wilhelmshhe. Aangezien deze alleen op woensdag en zondag plaatsvinden is dit een attractie die je goed moet plannen. Al 300 jaar geleden werd dit stelsel van watervallen en fonteinen gebouwd en het werkt nog steeds!

Waterspelen Kassel

WilhelmshöheMeer weten:

Kosten lang weekend Noord-Hessen

Natuurlijk zijn jullie benieuwd wat zo’n weekend in Noord-Hessen zou kosten.

Activiteiten en bezienswaardigheden: 32 euro!

• Wandelen door het oerbos: Gratis
  • Dierpark Sababurg: 16 euro (8 euro volwassen, kinderen tot 4 jaar gratis) + 4 euro (rondrit bus)
  • Wandeling door Hann. Munden: Gratis
  • Kellewald National Park
  • Edersee: Gratis
  • GrimmWelt Museum: 16 euro (8 euro volwassen, kinderen tot 4 jaar gratis)
  • Waterspelen Wilhelmshöhe: Gratis

Vervoerskosten: 77,-

De eerste kosten zitten in het vervoer naar de regio. Het is ongeveer 300 km rijden vanaf Deventer, dus retour met de auto is ongeveer 50 Euro. De regio zelf is redelijk compact, dus de afstanden zijn klein, we reden ongeveer 225 km, 15 euro (we hebben een diesel).

Daarnaast betaalden we nog 12 euro aan parkeerkosten. Voornamelijk de 8 euro om te parken bij kasteel Wilhelmshöhe, dit is incl een kaartje voor de bus. Zo kan je de auto bij het begin parkeren, de route omlaag lopen en je door de bus weer omhoog laten brengen.

Overnachten + eten en drinken: afhankelijk van je eigen invulling

Hotels en campings zijn er in alle soorten en maten. Ben je een kampeerder dan zijn er rond de Edersee diverse mooie campings waar je terecht kunt. Ook zit er op loopafstand van vakwerkstadje Hann. Munden een camping. Je kunt ook slapen in een van de kastelen in de regio.

Wij bleven in het Doornroosje kasteel in Sababurg. Dit is niet goedkoop, maar zeker de moeite waard. Een kamer kost hier 90-235 Euro, afhankelijk van het aantal overnachtingen en luxe van de kamer. In de winter zijn de kamers goedkoper. Het ontbijt is 15 Euro per persoon, een drie gangen menu kost 43 euro.

De laatste twee nachten verbleven wij in Parkhotel Emstaler Höhe in Bad Emstal. Dit hotel kost 90-105 Euro inclusief ontbijt. Over het algemeen liggen de kosten van uit eten gaan in Duitsland een stuk lager dan in Nederland. Dit is ook in Noord-Hessen het geval. Zelf koken of kiezen voor een picknicklunch is uiteraard ook een optie maar met ons volle programma niet. Naast een zeer uitgebreid diner in kasteel Sababurg, aten we ook twee keer in het Emstaler Höhe hotel. Voor de lunch kwamen we uit bij een mooi restaurantje in een oude kerk in Hann. Munden en in het restaurant van Museum Grimmwelt.