Home / Inspiratie / Reisbloggen / Terugblik 2018 – een jaar in reizen
hike djerdap national park

Terugblik 2018 – een jaar in reizen

Het is alweer die tijd van het jaar. December, de maand dat je op elke blog lijstjes tegenkomt en dat er lekker teruggeblikt mag worden. Net als in 201720162015 en 2014 neem ik je weer mee in ons jaar in reizen. Hier lees je over de hoogtepunten, de tegenvallers en onze meest gelezen blogs.

Fulltime blogger

Dit was mijn eerste jaar als fulltime blogger. Terwijl ik dit schrijf zit half reisbloggend Nederland (voor mijn gevoel dan) op Bali terwijl ik elke dag mijn dochter naar school breng. Ik ben net een paar dagen ziek geweest en ons huis is alweer een rotzooi. Een groot contrast met het beeld dat zeker door Instagram ontstaat van reisbloggers. Nee, we werken dus niet allemaal vanuit een hangmat ;-). Ik vind het meestal heel fijn om gewoon vanuit een vaste plek en basis te reizen maar vraag mij dat niet ’s ochtends vroeg in de winter.

Ik word steeds beter in het vinden van de balans tussen weg zijn en gewoon thuis achter mijn pc werken. April tot en met september zijn altijd heel vol en dan is er voor veel dingen dus geen tijd, zoals spontane etentjes met vrienden, maar in de winter kan ik dat weer inhalen.

Met de site gaat het goed. In de zomer waren er zelfs meerdere maanden meer dan 135.000 unieke bezoekers per maand. Ik had mijzelf een jaar gegeven om te kijken of het haalbaar was dit als beroep te doen. Inmiddels ben ik 1,5 jaar bezig. Ik ben er zeker nog niet maar voor mijn gevoel wel op de goede weg.

Ik heb alleen een groot luxeprobleem. Ik heb geen hobby’s. Reizen was altijd mijn hobby, lezen over reizen, schrijven over reizen, plannen van reizen, tv-programma’s kijken over reizen; jullie snappen hem wel. Nu ben ik hele dagen met reizen bezig en dat is geweldig maar soms zit mijn hoofd vol en weet ik niet hoe te ontspannen. Om nou een Netflix-verslaafde te worden lijkt mij ook geen goed idee. Maar ik ga wel mijn best doen om er volgend jaar achter te komen wat ik nog meer leuk vind en wat echt niks met Gezin op Reis te maken heeft.

Waren er dan helemaal geen tegenvallers afgelopen jaar? Zeker wel zoals Ryanair die onze vlucht naar Praag eerst vertraagde en toen annuleerde. Ik ben nog steeds via mijn rechtsbijstand verzekering bezig het geld terug te krijgen. De meeste tegenvallers hadden niks met reizen te maken maar liggen in de privé sfeer. Zoals ons auto ongeluk. Hoewel we er met blikschade vanaf kwamen heb ik er mentaal nog maanden last van gehad.

koh lipe snorkelen
Wales rode huis

Bezochte landen in 2018

In 2018 bezocht ik maar liefst zeventien verschillende landen op drie verschillende continenten. Ik sliep 120 nachten niet in mijn eigen bed. Dat is nog meer dan in 2017, waarvan ik echt dacht dat het een record zou zijn, want toen waren we immers twee maanden samen op reis in Zuid-Amerika.

Ik was dit jaar wel minder op reis met mijn dochter; die was net wat minder dan 100 nachten mee. Nog steeds een zeer respectabel aantal. Het aantal dagen dat we met zijn drietjes op pad waren ligt veel lager. Dat zijn er dit jaar maar 48 geweest. Ik doe dus heel veel alleen met mijn dochter en dat is hartstikke leuk, maar ook pittig. Het is zeker niet ideaal, maar het is vaak de keuze tussen of niet gaan, of met zijn tweetjes gaan. Marcel heeft nou eenmaal niet zoveel vakantiedagen.

Sinds dit jaar heeft hij een nieuwe baan waar hij heel blij mee is. Hij mist het alleen de zakenreizen wel een beetje. Voor zijn vorige werkgever ging hij zeker een keer per jaar — zo niet vaker — naar de USA en meerdere keren per jaar naar bestemmingen in Europa. Nu is het andersom en ben ik veel weg. Ik ben echt super dankbaar voor een man die mij deze vrijheid geeft, maar eerlijk is eerlijk, voor onze relatie is het niet altijd makkelijk. Bovendien is het zo dat tijdens die twintig dagen die ik alleen op pad was de zorg voor onze dochter op hem terecht komt.

Ik bezocht drie nieuwe landen: Monaco, Liechtenstein en Tsjechië. Waardoor ik nu nog minder dan tien landen te gaan heb voor ik in alle landen van Europa ben geweest. Voor Marcel was ook Servië nieuw en voor mijn dochter Tsjechië, Servië, Bulgarije, Maleisië, Singapore, Malta en Zwitserland.

wales surfsnowdoniaOnze reizen van 2018

We begonnen het jaar met een wintersportweekendje naar Winterberg op eigen gelegenheid. De eerste keer wintersport voor onze dochter. Ze vond het super leuk en vraagt nog regelmatig wanneer we weer naar ‘winter’ kunnen gaan. Dat gaan we dus in januari doen.

Vlak daarna vertrok ik met haar naar Thailand, Maleisië en Singapore. Een laatste verre reis buiten het hoofdseizoen voor ze leerplichtig werd. We hebben echt genoten met zijn tweetjes maar ook wel stressmomenten gehad, zeker toen ze keelontsteking had en hoge koorts in de nacht. In de voorjaarsvakantie ging ik in mijn eentje naar Nice en Monaco voor een korte roadtrip door de Cote D’Azur. Ik hoopte alvast wat zon te krijgen maar dat werd sneeuw. In maart maakten we nog een laatste trip buiten de vakanties om met zijn tweetjes: een paar dagen naar Malta. Hier bezochten we heel veel kindvriendelijke attracties.

Kuala Lumpur met kinderen
strand van nice

April was de start van een drukke lente en zomer. We gingen met zijn drietjes naar Antwerpen waar Marcel de ronde van Vlaanderen fietste. Vervolgens een weekendje naar Noord-Limburg; een leuke kindvriendelijke regio in Nederland. In de meivakantie bezochten we eerst Metz, daarna Parijs en vervolgens vlogen we naar Sicilië. Hier begon ons interrail-avontuur, waarbij we helemaal door Italië en Zwitserland terug naar huis reisden. Echt een hele leuke en fijne manier van vakantie vieren. Het was onze favoriete reis van dit jaar, vooral ook omdat we alles zelf konden uitstippelen.

We waren pas thuis toen we met Pinksteren naar de Westhoek gingen; een nog vrij onbekende regio in België. Daarna was ik nog alleen op pad voor een conferentie in Rotterdam en een persreis naar Bretagne. In juni hadden we even adempauze, maar wel was ik met mijn dochter een nachtje bij de Efteling en in Scheveningen. Heerlijk genieten in het zonnetje. Met zijn drietjes maakten we gebruik van de studiedagen voor een lang weekend in de 9 Städte (Hannover en omgeving).

Scheveningen met kinderen
Grande Galerie de l’Evalution

Meestal ben ik alleen met mijn dochter op pad, maar omdat ze ook zo graag een keer met papa weg wou, gingen die samen in juli een weekendje kamperen aan zee. Het eerste weekend van de zomervakantie ging ik weer naar Rotterdam, maar nu met mijn dochter. Deze keer sliepen we op de SS Rotterdam; echt een mooi plekje. Vervolgens volgde een week Tsjechië met zijn tweetjes. Onze eerste kennismaking met dit land smaakte naar meer. In de zomer wilden we ook graag met zijn drieën weg en dan echt op ‘vakantie’. Daar waren Servië en Bulgarije heel geschikt voor. Veel natuur, goedkoop en omdat er toch weinig mensen heen gaan was bij mij de druk om te bloggen klein. Hoewel ik uiteindelijk toch best veel geschreven heb. De zomervakantie sloot ik wederom alleen met mijn dochter af door een week een nieuw deel van Denemarken te ontdekken. In september sloot ik me op om zoveel mogelijk te schrijven over de weken ervoor, maar ik was nog niet klaar of ging al naar Belfast voor een conferentie met aansluitend een persreis door Wales.

7 Rila Lakes wandeling Bulgarije
Belfast w5 science museum

Het laatste kwartaal van het jaar is vaak een stukje rustiger. Ik vond onze herfstvakantie heel fijn. Eerst een paar dagen op eigen gelegenheid met mijn dochter in Sardinië en aansluitend drie dagen een stedentrip Brussel. Marcel was dit jaar heel wat meer thuis dan ons, maar gelukkig had hij in november nog zijn mannenweekend naar Lissabon en we besloten met zijn drietjes naar Maastricht te gaan. Ik kreeg ook nog een uitnodiging voor Egypte en die kon ik natuurlijk niet afslaan. Vijf dagen heel veel hotels bekijken en genieten van de zon in El Gouna. Wanneer jullie dit lezen zijn we met zijn drietjes in Wenen en we hopen natuurlijk op sneeuw!

Sardinie met kinderen

Cala BrandinchiDe samenvatting

Favoriete land bezocht in 2018: Italië (interrailen en Sardinië waren beide echt top!)
Favoriete kindvriendelijke stedentrip in 2018: Scheveningen
Mooiste wandeling: Zeven meren van Rila (Bulgarije)
Meest verrassende bestemming: Wales
Meest tegenvallende reis: Nice, vooral omdat het zo koud was en vanwege de sneeuw en omdat ik zelf niet fit was.

rome met kids

Onze best gelezen blogposts van 2018

Veel van de favorieten van de afgelopen jaren bleven het ook dit jaar goed doen. Een onverwachte hit was het interview dat ik met Bastiaan Ragas had over hun reis en het televisieprogramma Ragas Reist Rond. Ik kreeg zelfs verschillende e-mails van mensen die ook graag in contact wilden komen met dit gezin. Een beetje eng wel, dus nee: ik heb geen telefoonnummer van Tooske.

De Facebook-klapper van het jaar was een blog van Cindy over haar dagje uit naar Irrland, een hele leuke speeltuin in Duitsland.

irrland duitsland speeltuin

Ik merk wel dat het met alle veranderingen van Facebook en de groeiende hoeveelheid blogs die ook over reizen en weekendjes weg met kinderen schrijven het lastiger is om nieuwe blogs gezien te krijgen. Bij sommige bestemmingen (zoals bij Servië en Bulgarije) weet ik ook dat ik maar voor een hele kleine groep schrijf. Hoewel als het om geld gaat iedereen wel weer nieuwsgierig wordt, zoals onze gedetailleerde budget blogpost over deze vakantie bewees.

Als je dit blog met plezier leest en onze tips je helpen tijdens je eigen vakantie dan zouden we het erg waarderen als je ook een kijkje neemt op ons lijstje met favoriete boekingsites en voordat je een hotel boekt of reisartikelen koopt via onze site naar die site gaat. Wij krijgen dan een kleine commissie (bijvoorbeeld 50 cent als je een kinderkoptelefoon koopt) zonder extra kosten voor jou.

langkawi Kilim Geoforest Park

Wat brengt 2019 ons

Door de leerplicht moeten we nu ver vooruit plannen. Best wel lastig in een vakgebied waarin de meeste uitnodigingen die ik krijg en verzoeken tot samenwerkingen pas kort van tevoren komen. Bovendien sluiten die ook niet altijd aan bij mijn zakelijke en persoonlijke doelen.

Ik verwacht dat we in 2019 meer op eigen gelegenheid gaan reizen tijdens de schoolvakanties. Verder kijk ik gewoon wat op mijn pad komt. Ik hoef zeker niet zoveel weg te zijn als dit jaar, wat minder is eigenlijk voor mijn rust en gezin beter.

Tijdens de voorjaarsvakantie ga ik met mijn dochter naar Spanje. In de zomervakantie gaan we in ieder geval drie weken met zijn drietjes naar Tanzania. Voor de meivakantie was ik wel met wat bestemmingen in gesprek, maar dat ging zo langzaam allemaal dat ik zelf de knoop heb doorgehakt. Ik ga samen met mijn dochter een reis maken met het openbaar vervoer door Oostenrijk, Slovenië en Kroatië.

Verder staan er al wel wat weekendjes in de planning. In januari naar Landal Winterberg en in maart gaan we weer terug naar de Harz. Ik ga ook met vriendinnen naar New York in januari. We hebben rechtstreekse tickets voor 260,- euro weten te bemachtigen. Een koopje! Super veel zin in.

Op Gezin op Reis lees je natuurlijk niet alleen over onze reizen, maar ook die van het team van gezinsbloggers. Dames met een passie voor reizen en kinderen in verschillende leeftijden. Zo kan je van Esmeralda weer veel tips verwachten over Afrika waar ze in het voorjaar vijf weken heen gaat nog net voor zoontje Cas leerplichtig wordt. Ook Leonie gaat naar Afrika, maar naar het eiland Mauritius. Mirella gaat in het voorjaar in ieder geval naar Boulagne-sur-Mer en Luisa maakt een mooie reis door Panama.

We wensen iedereen een gezond en reislustig 2019 toe! Wat zijn jouw plannen voor 2019?