Home / Inspiratie / Reisbloggen / Terugblik 2022, een jaar in reizen

Terugblik 2022, een jaar in reizen

Het is weer die tijd van het jaar, de tijd voor lijstjes. Na twee corona-jaren kan ik zeggen dat dit echt weer een gaaf reisjaar was waarin ik meerdere nieuwe landen heb bezocht.

Net als in 2021, 202020192018, 201720162015 en 2014 neem ik je weer mee in ons jaar in reizen. Ik behandel niet alleen reizen, maar ook significante gebeurtenissen, de meest gelezen blogs en een blik op de toekomst. Spoiler: we gaan (weer) lang(er) op reis.

Wat een topjaar!

Na twee lastige coronajaren en nog een lockdown aan het begin van 2022 ging het daarna los en stopte het voor mij niet meer. Zakelijk gezien was het echt een topjaar. Ik behaalde het ene na het andere bezoekers- en omzetrecord. Ik bracht twee boeken uit; een tweede editie van het Speelbossen en Familiewandelingen in Nederland boek en het Handboek Verre Reizen met Kinderen.

Natuurlijk kan nooit alles goed gaan. Als je reist dan zijn er altijd tegenvallers of dingen die net niet lekker lopen. Dit jaar was dat, zoals bij zoveel anderen, de vluchtchaos. Op Schiphol aankomen, geen boarding pass krijgen omdat je op “standby” staat terwijl je bij het inchecken toch echt stoelnummers had. Dan door alle wachtrijen heen om te horen dat het vliegtuig stuk is. Er is een kleiner vliegtuig, maar wij en 80 anderen kunnen niet mee. Uiteindelijk kwamen we alsnog in Indonesië, nadat we een dag later vertrokken via Wenen en Tokio. Bagage, nee die was er niet. Waar die dan wel was, niemand kon het vertellen. Uiteindelijk kregen we drie dagen voordat Marcel naar huis ging bericht, onze backpacks hadden al die tijd in Wenen gelegen en waren nu weer teruggestuurd naar Amsterdam.

Het was natuurlijk balen, maar ook niet het einde van de wereld. We hebben extreem lichtgewicht gereisd in Indonesie. Ook kwam KLM wel super netjes met vergoedingen en 3 vouchers t.w.v. 800 per persoon over de brug.

jakarta

Een lesje heb ik wel geleerd, ik stop al mijn lenzen voor de hele reis voortaan in de handbagage. Want de oogontsteking die ik kreeg was wel echt naar, vooral omdat ik een week lang niet scherp zag. Verder ervaarden we gelukkig geen gezondheidsgedoe. Marcel en ik kregen wel corona, maar op een moment dat het niet zo erg was om een paar dagen thuis te zitten.

Waar ik andere jaren nog wel eens echt over mijn eigen grenzen heenging wat betreft langere tijd te veel werken, kon ik dit jaar makkelijker nee zeggen tegen dingen waar ik niet direct helemaal blij van werd.

In de zomervakantie ben ik bijvoorbeeld helemaal geen perssamenwerkingen aangegaan, maar gewoon op eigen houtje naar Indonesië vertrokken. Hoewel ik er uiteindelijk nog veel over geschreven heb, is het toch anders dan wanneer je ter plekke verplicht van alles moet doen. In een land waar mensen die in het toerisme werken, zoals kleinschalige B&B’s en gidsen, het echt enorm moeilijk hebben gehad, was het ook fijn om geld uit te geven en open gesprekken te kunnen hebben zonder dat je er als ‘media’ bent.

Rhodos met kinderen

In Nederland zijn we vaker een dagje weg gegaan in plaats van gelijk een heel weekend. Tenslotte heb ik afgelopen jaar ook meer hulp ingehuurd, wat mij ook weer meer ruimte geeft.

Ook bij mij zijn er natuurlijk zorgen, zoals de verschrikkelijke oorlog die nu al zoveel langer duurt dan ik ooit had gedacht. De oplopende energieprijzen en inflatie. Mensen die gewoon niet meer rond kunnen komen. Uiteindelijk zal dat ook mijn werk gaan raken, want wat ik bied is een luxe product. Al geloof ik dat mensen altijd graag blijven ontdekken, dan maar de goedkopere bestemmingen, dichterbij huis of voor kortere tijd.

Lahofer wijnmakerij

Bezochte landen 2022

Voor corona was ik een paar jaar lang zo’n 120 nachten per jaar op reis. De afgelopen twee jaar kwam ik rond de 85 nachten uit maar dit jaar weer op 103, vooral vanwege een drukke tweede helft van het jaar. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de 120 echt niet meer zou willen.

Ik bezocht in 2022 twee nieuwe landen. Finland, mijn 80ste land. Finland was ook een van de laatste landen in Europa waar ik nog niet geweest was. Nu moet ik nog naar Moldavië, Wit-Rusland en Oekraïne om alle landen in Europa bezocht te hebben. Dat project staat dus even on hold. Het andere nieuwe land was Senegal, een onverwachte bestemming met veel potentie.

De landen die we dit jaar met zijn drietjes bezochten zijn Nederland (natuurlijk), Duitsland (Keulen, Osnabrück), Zwitserland (Bazel, Davos), Zweden (vorige kerstvakantie maar één nachtje viel nog in 2022), Oostenrijk (als skivakantie) en de langste vakantie van het jaar in de zomervakantie naar Indonesië. Omdat Marcel nou eenmaal niet de vakantiedagen heeft die ik als zelfstandig ondernemer wel heb, ben ik ook nog een aantal keer alleen met mijn dochter op pad geweest. We gingen in de kerstvakantie naar Hongarije (Boedapest), in de meivakantie naar Finland (Helsinki) en Griekenland (Rhodos) en in de herfstvakantie nam ik mijn dochter en mijn ouders mee naar Jordanië.

Ook ging ik nog zonder gezin voor werk naar Frankrijk (wintersport), Senegal (RIU/TUI), voor een conferentie naar Tsjechië en voor een award ceremonie naar Groot-Brittannië (Londen). Tenslotte was er ook nog een vriendinnenweekend naar Denemarken (Kopenhagen).

De reizen van 2022

De jaarwisseling vierden we in Zweden, waar we op skivakantie waren. Een fantastisch begin van het nieuwe jaar! In de tweede week van de kerstvakantie ging ik met mijn dochter naar Boedapest. Een stad waar ik 15 jaar eerder al was geweest en gelukkig was het nog net zo leuk als toen. We hadden zelfs nog tijd voor een dagtrip buiten de stad, zodat ik nu tenminste ook iets meer van Hongarije heb gezien.

Hundfjället

In februari gingen we weer skiën, deze keer een mix van een eigen vakantie met een persreis in Schladming-Dachtstein. Dat beviel eigenlijk wel heel goed, want nu hadden we echt een week op één plek. Tijd genoeg dus om lessen te nemen en beter te leren skiën. Daarvoor was dit ook een prima gebied met voldoende uitdaging voor wie de basis al kent.

Als bofkont die ik ben, mocht ik in maart voor de derde keer gaan skiën. Nu in twee Franse gebieden, namelijk Saint-François-Longchamp en Serre Chevalier. Hier kon ik gelijk alles wat ik geleerd had nog even goed oefenen. In beide gebieden is ook veel te doen naast skiën. Met een fatbike over de piste rijden was toch wel het hoogtepunt van deze reis.

Serre Chevalier skigebied

Het eerste kwartaal van het jaar begon dus al fantastisch met vier verschillende reizen naar vier verschillende landen. Ook Nederland is leuk en in april gingen we ons eerste weekendje weg in eigen land. We bezochten Schiermonnikoog in een heel koud weekend. Gelukkig scheen de zon wel en we fietsten het hele eiland over en speelden lekker in het zwembad van Landal Vitamaris.

Schiermonnikoog met kinderen

Toch ben ik blij als het weer warmer wordt en na veel twijfel besluiten we het paasweekend thuis te blijven en gewoon leuke dingen te doen vanuit huis. Achteraf gezien eigenlijk ook wel heel lekker, zeker omdat het een paar dagen later alweer meivakantie is.

In de meivakantie staan maar liefst drie verschillende bestemmingen op de planning. Wel alleen met mijn dochter, want Marcel moet gewoon werken. Eerst gaan we naar Helsinki, een stad die behoorlijk uniek aanvoelt. Vanuit hier maken we ook twee dagtrips. Daarna verruilen we het noorden voor het zuiden, van de laatste restjes sneeuw in Finland naar de beginnende zomer op het Griekse eiland Rhodos. Tenslotte vliegen we terug naar Keulen, waar Marcel ons oppikt voor een weekendje Keulen en Phantasialand.

Suomenlinna fort eiland

Ook tijdens het Hemelvaartsweekend blijven we thuis, wederom een bewuste keuze om het vooral voor onze dochter iets rustiger te houden.

Met Pinksteren maakten we wel een toffe reis, we gingen met de nachttrein naar Bazel. Dankzij een studiedag hadden we daar vervolgens drie volle dagen. Het was in Bazel ook nog eens heerlijk weer waardoor we extra genoten van deze fotogenieke en sfeervolle stad.

Dan is er een onverwachte persreis. Ik mag naar Senegal voor TUI. Ik ben echt blij verrast door deze Afrikaanse bestemming, waar ik anders zelf waarschijnlijk niet snel terecht was gekomen. Vooral de mix van historie met natuur bevalt mij wel. Hoewel het een drukke week is, is er ook veel tijd voor gezelligheid met collega’s.

Senegal

Vlak daarna is het alweer tijd voor de zomervakantie. Met heel bewust de keuze om geen samenwerkingen op te zoeken maar ouderwets zelf op reis te zijn. Geen druk en geen verplichtingen. Wat wel? Vijf weken Indonesië, een ontzettende fijne bestemming. Het is de eerste lange verre reis met ons gezin sinds de pandemie. Ik zie dat er zeker dingen veranderd zijn, zo heeft mijn dochter meer behoefte aan contact en gezellige gesprekken met andere reizigers. Of het nu kindjes of volwassenen zijn. Daarom was de 4-daagse boottocht van Lombok naar Flores voor haar ook het leukste van de hele reis. Sterker nog, ze vertelde ons van de week dat Indonesië haar favoriete land is.

Tumpak Sewu

Niet op de planning, maar opeens slapen we eind augustus nog een nachtje in Osnabrück. Marcel ging met vrienden fietsen van Berlijn naar Deventer (ja, in 24 uur) maar helaas hebben ze veel issues onderweg. We zouden hem gaan aanmoedigen, maar in plaats daarvan boeken we last-minute een hotel voor ons drietjes. Van Berlijn naar Osnabrück fietsen is ook al een prestatie, toch? En als we er dan toch zijn, maken we de volgende dag er een leuke dag van in Duitsland.

In september ga ik voor een conferentie met aansluitend een persreis naar Tsjechië. Jammer genoeg werkt het weer niet zo mee, maar ik ontdek wel een mooi nieuw stukje van het land. Vooral het stadje Znojmo vond ik erg sfeervol en prettig.

Vervolgens was het heel snel daarna alweer herfstvakantie. Toen mijn ouders met pensioen gingen, had ik gezegd dat ik ze mee zou nemen op reis, zodat ze ook eens konden zien wat ik nou doe. Toen kwam echter de hele pandemie en werd er ook nog kanker ontdekt. Gelukkig gaat het nu weer beter en konden we eindelijk een reis maken. Jordanië leek mij een toffe optie. Ik was er al eens geweest, het is exotisch maar ook weer niet te ver vliegen en je hoeft er geen lange afstanden te reizen (wat voor mijn ouders belangrijk was). Super bijzonder om het land met mijn ouders en dochter te ontdekken.

Petra met kinderen

Ik ben nog maar net thuis of er staat alweer een vriendinnenweekend in Kopenhagen op de planning. Erg leuk om de Deense hoofdstad nu eens echt te leren kennen en we hebben er prachtig weer bij.

Kopenhagen Haven

Ik ben genomineerd voor een Traverse Content Creator Award en na enige twijfel besluit ik toch naar de award ceremonie in Londen te gaan. Helaas win ik niet, maar het was wel een leuk feestje.

Na 3 tripjes binnen twee weken ben ik wel even gaar en neem ik heel bewust tijd voor mijn gezin in november en december. Hoewel een weekendje Landal Berger Duinen er nog wel tussen past. Dan ben je toch gezellig samen aan het genieten en onze dochter is extra blij omdat een vriendinnetje mee gaat.

Landal Berger Duinen Speelschip

Nu je dit leest, zijn we in Zwitserland om het jaar af te sluiten.

Best gelezen blogs van 2022

Vorig jaar bestond de hele top 10 nog uit blogs over Nederland. Dit jaar is het weer anders. Nog steeds veel over Nederland, maar ook een buurland en wat algemene blogs over vakanties en reizen met kinderen. Allemaal artikelen die ik al enkele jaren geleden heb geschreven. Inmiddels staan er ruim 1800 artikelen op GezinOpReis. Het is dan ook logisch dat we vrijwel alle populaire plekken wel een keer gehad hebben.

Jordanie Shobak

Daarom zijn we ook steeds meer tijd bezig met het updaten van blogs in plaats van volledig nieuwe dingen te schrijven. Zo gingen zowel ik als onze andere bloggers dagjes naar Amsterdam, Den Haag en Rotterdam om nieuwe of vernieuwde musea te bezoeken. We hadden bijvoorbeeld ook al een goed blog over Petra met kinderen. Dan ga ik geen nieuwe blog schrijven, maar gebruik ik mijn ervaringen om de bestaande informatie nog uitgebreider te maken.

Keulen terras

Een veel gelezen blog ging over de zomervakantie en weke testverplichtingen toen golden voor diverse landen. Dat blog is nu gelukkig niet meer relevant. Een ander veel gelezen blog gaat over de toffe Zweedse regio Småland, lees hier het blog over Småland met kinderen. Ook zijn jullie erg benieuwd hoe een eSim werkt, dat snap ik wel. Ik heb de eSIm van Airalo nu in 3 landen (Senegal, Indonesië, Jordanië) gebruikt en ik ben echt fan. Zoveel makkelijker dan losse simkaarten kopen.

smaland met kinderen

Wat brengt 2023 ons?

Ik heb grote plannen voor 2023. Hoewel ze eigenlijk nog groter waren, misschien wel een wereldreis. Daarvoor zou dit jaar (groep 6) perfect zijn geweest. Marcel heeft inmiddels alleen een baan waar hij gelukkig van wordt en die hij niet (weer) wil opzeggen voor een reis. Desondanks gunt hij ons deze reis wel heel erg.

Dus gingen we uit van een reis van 3 à 4 maanden waarbij Marcel tussendoor op bezoek zou komen. Een van de bestemmingen moest sowieso Australië worden, omdat Marcel’s broertje daar woont. Daarna zouden we dan verder reizen naar Zuid-Amerika. We praten er al een paar jaar over en zowel mijn dochter, Marcel en ik zagen het zitten.

amman met kinderen

Het was een goed plan, totdat ik begon te merken dat mijn dochter de leeftijd heeft gekregen dat ze echt behoefte heeft aan sociale contacten. Een van de redenen dat ze Indonesië deze zomer zo geweldig vond, is omdat ze goed kon kletsen met volwassenen en met kindjes. Liefst in het Nederlands, eventueel in het Engels. In mijn droomroute zou dat er niet zijn, want in Zuid-Amerika kom je niet zoveel reizende gezinnen tegen en de lokale bevolking spreekt Spaans. Daarbij is die droomreis ook best lastig en nog duurder geworden, omdat mijn ideale vluchtroute (Australië naar Nieuw-Zeeland, via Tahiti en Paaseiland, naar Santiago) na de pandemie niet meer terug gekomen is.

kosten indonesie

Ik bedacht een plan B zonder Zuid-Amerika, maar met Australië en Zuidoost-Azië, dat zou dat sociale contacten probleem oplossen. Alleen ergens voelde dat toch toch niet goed. Zuidoost-Azië kan je ook makkelijk bezoeken voor een gewone vakantie. Bovendien heb ik inmiddels zoveel van Zuidoost-Azië gezien, dat het vooral het herbeleven van plekken zou zijn. Dat kan ook heel fijn zijn, maar wil ik daarvoor Marcel zo lang missen?

watertempel bali

Tenslotte is er natuurlijk ook nog de leerplicht. De school wilde wel meewerken, maar ze mogen ook niet meer dan 10 dagen geven zonder langs de leerplichtambtenaar te moeten gaan. Oftewel, we zouden ons moeten uitschrijven uit de Gemeentelijke Basis Administratie om onder de leerplicht uit te komen. Wil je hier meer over weten, lees dan mijn blog over de leerplicht en op vakantie gaan buiten de schoolvakanties. Als zelfstandig ondernemer haal je je daarmee wel heel veel ander gedoe op de hals. Zo wordt je bedrijf automatisch stop gezet als je niet meer in Nederland ingeschreven staat. Dus moet je ook daarvoor wat regelen met de KVK en de Belastingdienst.

Jordanie met kinderen

Alles bij elkaar werd het best ingewikkeld en veel gedoe voor iets wat dan al niet meer mijn droomreis was. Dan kan je balen of boos worden (was ik zeker ook even op de stomme Nederlandse regels) of met een plan C komen. Wat dan niet voelt als een een B versie van een droomreis, maar gewoon echt iets anders. Gelukkig is dat gelukt, de tickets zijn geboekt, de route is uitgestippeld en de voorpret is begonnen.

We gaan in juli en augustus Marcel’s boertje en zijn gezin opzoeken in Australië. We hebben een hele toffe route uitgestippeld, voornamelijk tussen Cairns en Brisbane. In onze zomervakantie is het in Australië winter, maar in dit deel is het nog wat warmer. Toch willen we Sydney niet missen, dus er moeten ook dikke jassen mee.

boottocht flores

We gaan deels met zijn allen en deels met ons gezin rondreizen. Zo hebben we een kleine twee weken een auto met daktent. Spannend, want ik ben helemaal geen kampeerder. Verder maken we slim gebruik van de stopover opties. Heen hebben we even twee dagen om alvast over een deel van de jetlag heen te komen in Bangkok (mijn favoriete stad ter wereld) en terug gaan we via Singapore.

Ook kon ik het niet laten om gebruik te maken van de relatieve nabijheid van diverse bounty eilanden. Dus gaan we nog eilandhoppen in Fiji en naar Vanuatu. Voor Australiërs hele normale wintervakantiebestemmingen, maar voor ons natuurlijk echt plekken waar je niet zo snel komt.

Rhodos

Ik durf het bijna niet te typen, want alsof deze reis nog bijzonder genoeg is, staat er nog een toffe bestemming op de planning. Samen met mijn dochter ga ik voor Riksjatravel in de meivakantie naar Zuid-Afrika om daar een van hun routes uit te proberen. Kom maar op met 2023!

Wat zijn jullie reisplannen voor 2023?

6 gedachten over “Terugblik 2022, een jaar in reizen”

1. Wat een mooi jaar Tikva! En wat een heerlijke plannen voor 2023. Jammer dat plan A en B niet door konden gaan maar dit klinkt ook top! Een fijne jaarwisseling gewenst en een top 2023!

2. Suzanne Denters

Wat een ontzettend leuke blog. En ook veel herkenning. Wij wilden aankomende zomer ook voor 4 maanden op reis en ons uitschrijven, maar ook moeten besluiten om niet te gaan. Wij wilden ook naar Australië en naar Indonesië, maar Indonesië had toen wij wilden boeken nog vaccinatie plicht voor de kinderen met binnenlandse reizen. En onze dochter wil ook meer aanspraak en zou haar vriendinnen erg missen, ondanks dat haar broertje mee zou gaan. Doordat Indonesië niet door kon gaan hadden we een plan B, maar besloten om niet zo veel geld uit te willen geven en zoveel administratie werk op onze hals te halen met uitschrijven uit Nederland, voor net niet onze droom reis/bestemming. Dus ook wij gaan deze zomer nu “alleen maar” naar Australië 6 weken. We gaan ongeveer dezelfde route doen en maken ook gebruik van een stopover( maar dan Dubai) . Wij reizen ruim 3 weken tussen Brisbane en Cairns en wij pakken ook Sydney en Melbourne mee. Daarnaast gaan wij ook nog naar Alice spring. Ik ben dus wel erg benieuwd naar welke route jullie hebben uitgestippeld tussen Brisbane en Cairns. En of je nog leuke tips hebt voor kinderen. Zou je die al met mij willen delen via de mail bijvoorbeeld? Heel veel plezier met de voorbereidingen!

1. Wat leuk en herkenbaar om te horen! Heel veel tips heb ik nog niet, wel een globale route. Verder volgens we ook veel de tips van Marcels broertje. Ik zal je wel ff mailen na de kerstvakantie.

3. Leuk blog weer. Veel plezier met de voorbereidingen! ???? Wij vertrekken in februari naar Zuid-Afrika, vliegen daarna door naar Namibië voor een paar dagen (doen alleen het zuidelijk deel) en gaan daarna nog richting Zimbabwe voor de Victoria watervallen en een safari in Chobe (Botswana). Verder geen plannen voor 2023, wie weet komt dat nog als we de loterij winnen ????