Home / Inspiratie / Reisbloggen / Terugblik 2020 – een jaar in reizen

Terugblik 2020 – een jaar in reizen

Het is alweer die tijd van het jaar. December, de maand dat je op elke blog lijstjes tegenkomt en dat er lekker teruggeblikt mag worden. Net als in 20192018, 201720162015 en 2014 neem ik je weer mee in ons jaar in reizen. Hier lees je over de hoogtepunten en de tegenvallers van afgelopen jaar.

Veel mensen hebben dit jaar niet of heel weinig hebben gereis. Ik voel me buitengewoon gelukkig dat ik nog wel zoveel hebben kunnen doen en zien. Ik ben dit jaar 86 nachten weg geweest. In een jaar dat grotendeels bepaald werd door het virus.

Ondanks dat ik echt geen persoon ben die heel gestructureerd en bewust bezig is met de toekomst, het wel fijn vind ergens naar toe te werken. Dat kon dit jaar absoluut niet. Elke keer als ik probeerde te plannen voor de toekomst werd ik weer ingehaald door de snel veranderende realiteit. Maar juist door daar op in te spelen heb ik toch nog zoveel kunnen beleven.

Een bizar jaar

Het was een ongelofelijk jaar. Opeens allemaal thuis moet zitten en buurlanden als België en Duitsland die code rood krijgen? Het klinkt meer als een scenario uit een film dan iets waar ik ook maar enigszins rekening mee had gehouden. Zeker niet toen ik vorig jaar mijn reisplanning maakte voor 2020.

Dit was mijn derde volledige jaar als fulltime reisblogger. Het is schokkend om te zien hoe iets dat ik met zoveel passie heb opgebouwd ook opeens helemaal kan wegzakken. Het is ook wel een hele overgang, eigenaar van een succesvol reisblog naar een onderneming in zwaar weer. Ik heb in ieder geval drie maanden overheidssteun gehad en daarnaast gelukkig zelf ook een buffer. Toen bleek dat een zomervakantie in grote delen van Europa wel door kon gaan, ging het ook heel snel weer de goede kant op en haalde de site toch nog meer dan 100.000 unieke bezoekers in een maand.

fitzalmsee wilder kaiser

Ook kreeg ik nog diverse last-minute opdrachten in de vorm van campagnes of persreizen. Super fijn in een jaar waarin de wereld op zijn kop stond en eigenlijk alles wat we gepland hadden na maart niet door ging. In een normaal jaar zijn we vaker op eigen kosten en initiatief op reis dan dat we voor een samenwerking op pad zijn. Maar dit jaar was die verhouding anders dan in andere jaren.

Ik ga de winter uitzingen en kijk uit naar een voorjaar met hopelijk weer meer mogelijkheden.

GezinOpReis is naar mijn idee in essentie niet echt veranderd, maar de contentmix is natuurlijk wel anders geworden. Veel meer Europa en Nederland in plaats van verre reizen. We schreven altijd al over stedentrips en weekendjes weg in Nederland. Nu ook over leuke kindvriendelijke wandelingen en activiteiten, zoals kindvriendelijke musea. Dingen die we toch al deden, maar waar ik normaal geen los blog over zou schrijven.

roekpad echten

Als ik het zelf echt even niet meer zie zitten, helpt het mij in ieder geval wel om te gaan wandelen, met mijn dochter een leuk speelbos opzoeken of ergens heen te gaan wat we niet kennen. Ik mis het (verre) reizen enorm, niet alleen de reis zelf, maar ook gewoon de voorpret en het inlezen. Deze avonturen dichtbij geven mij toch een beetje dat gevoel en weer positieve energie. Andere toffe dingen dit jaar waren o.a. dat ik een prijs won voor mijn Kroatië blogs die ik schreef naar aanleiding van een persreis en dat ik een aantal Columns mocht schrijven voor Columbus magazine.

Natura Docet Wonderryck Twente

Wanneer je als lezer geholpen bent met informatie van een blogger, dan is het echt fijn is als je wat terug doet. Een reactie onder de site of een like op Facebook helpt echt. Check eens mijn overzicht van handige producten of ga via de links op mijn pagina met boekingswebsites naar de site waar je wil boeken. Dit kost jou niks extra, maar zorgt wel dat deze site kan bestaan.

kindercamera

Waren er dit jaar dan nog andere grote gebeurtenissen? Niet op werkgebied, maar wel op privégebied. Ik had al een aantal jaar jaarlijks controles, maar er komt een moment dat het beter is om preventief te opereren. Mijn arts wilde begin vorig jaar al opereren, maar ik dacht toen laten we nog een jaartje wachten. Wist ik veel wat er allemaal nog zou gebeuren en dat ook niet acute operaties een tijdlang niet zouden kunnen.

Twee dagen nadat de zomervakantie van mijn dochter voorbij was, ben ik in Amsterdam geopereerd. Heel eenzaam hoor, wakker worden in je eentje. Geen partner die mee naar binnen mag. Nog steeds voel ik me niet helemaal de oude en het feit dat ik de komende jaren altijd medicijnen moet gebruiken, vind ik nog steeds echt wel een dingetje. Des te meer besef ik mij echter hoe goed we het hier in Nederland hebben. Ik zou ook ergens anders kunnen wonen waar zorg überhaupt alleen weggelegd is voor de rijken.

Bezochte landen 2020

In 2018 sliep ik 120 nachten niet in mijn eigen bed. Wat ik achteraf wat te veel vond, zeker omdat daar van maar 40% met zijn drietjes was. In plaats van te minderen, maakte ik er in 2019 nog een nachtje meer van 121. Ook toen was maar 40% met zijn drietjes, maar was ik ook een paar nachten alleen met Marcel weg.

Het wildpark van Han

In 2020 is het mij eindelijk gelukt! Minder nachten op reis hahaha…. “Maar” 86 nachten. Noodgedwongen natuurlijk en zodra we weer mochten, heb ik ook flink ingehaald. Daar was mijn dochter in juli even niet altijd blij mee. “Nu gaan we net weer weg nu er weer kinderfeestjes zijn”.

Van de 86 nachten was ik er 22 alleen met haar weg (2 weken in de zomer en de herfstvakantie) en 15 nachten zowel zonder haar als Marcel (ski-reis Oostenrijk, weekend Texel en Canarische Eilanden). Ik denk dat zij en Marcel best wel tevreden waren met dit minder weg zijn. Hoewel Marcel wel echt heel graag met kerst nog een weekje weg had gewild, want zijn laatste vakantie was in juli.

woolness texel

Dit jaar bezocht ik geen enkel nieuw land. Ik heb dus nog steeds 78 landen bezocht. Om alle landen van Europa te bezoeken, moet ik nu nog vier landen (Moldavië, Finland, Wit-Rusland, Oekraïne) en als het virus geen roet in het eten had gegooid, had ik geprobeerd dit te halen voor mijn 40e verjaardag over 5 maanden.

Roadtrip Gran Canaria

De reizen van 2020

We begonnen 2020 in Miami, waar we uitkeken over de het water naar al het vuurwerk. We hadden nog een paar dagen in de stad en een tussenstop in Boston. Als je mij toen had verteld dat dit onze enige verre reis van het jaar zou zijn, had ik je niet geloofd.

Miami beach

Daarna ging ik nog met twee blog vriendinnen naar Oostenrijk. Hier bezochten we Brandnertal en de Achensee. Om te skiën, maar ook om te ontdekken wat er te doen is naast wintersport. Handig voor als je met jonge kinderen gaat of opa en oma mee hebt die ook wat anders willen doen. In februari ging ik twee nachten naar Texel. Fijn, want zo konden we ons blog over Texel met kinderen nog verder uitbreiden.

paardenslee achensee

Daarna gingen we natuurlijk in lockdown. Hoewel ik lang dacht dat de meivakantie wel zou kunnen, ging die zoals jullie allemaal weten niet door. Toen we weer een op pad mochten, boekten we een weekendje bij Europarcs Resort in Limburg. Mevrouwtje had ook nog een studiedag en ik boekte een nachtje in een hotel in Groningen.

Landal miggelenberg speeltuin

Juni was zelfs ouderwets druk met twee weekenden weg voor de site. Een weekendje bij Landal Miggelenberg om de nieuwe Landal adventure game app te testen. Ook gingen we alsnog naar de Belgische Ardennen, een weekend dat eigenlijk voor eerder dat jaar gepland stond.

Tania, tussen de legenden, interactieve wandeling

Als regio Noord hadden we dit jaar al heel vroeg zomervakantie, wat gezien de hele situatie wel goed uitkwam. Brazilië ging natuurlijk niet door en ook Zweden niet. In plaats daarvan werd het nog een behoorlijk last-minute bedachte reis. Vijf weken (waarvan 3 met Marcel en 2 alleen met mijn dochter) door Europa. We begonnen in Zwitserland, zo’n fijn land met een prachtige natuur. Daarna bleven we in de Alpen, maar nu in het Franse Flaine voor een week wandelen en echt relaxen. Ook in de Duitse Schwabische Alb hadden we een toffe tijd met veel kastelen, natuur en archeologie. We gingen een lang weekend naar Neurenberg en Playmobil Funpark waar we Marcel op de trein terug naar huis zetten.

Désert de Platé

Daarna twee verschillende stukjes Tsjechië, Pilsen en het Lipnomeer. In Tsjechië was het toen echt nog alsof er niks aan de hand was. Tenslotte nog een weekje in Wilder Kaiser in Oostenrijk waar mevrouwtje super blij was met haar Nederlandse vriendinnetjes.

kasteel cesky krunlov

Nadat het schooljaar weer begonnen was en ik geopereerd was, bleven we bewust even thuis. Rustig aan doen en weer in het werk, school, ritme komen. Zelfs de sport begon weer. Even voelde het bijna normaal, maar niet lang, want september bracht al snel verandering. Steeds meer landen in Europa gingen dicht voor Nederlanders. Wat een geluk dat we in het mooiste september weekend ooit voor een werkopdracht naar het Ruhrgebied mochten. We persten alles uit dit weekend en waren zondagavond ver na bedtijd thuis.

Klimpark Hamm

We hadden zelfs het plan om alsnog in de herfstvakantie naar Zweden te gaan. Het was heel spannend, want zelfs buurland Duitsland was dicht, maar uiteindelijk bleek Zweden toch door te kunnen gaan. Samen met mijn dochter had ik een heerlijke tijd in Zuid-Zweden, waar vrijwel alles toen nog super normaal was.

gotenburg

Ik ging er echt vanuit dat dit de laatste reis van het jaar zou zijn. Vliegen zat er dacht ik helemaal niet meer in. De Canarische Eilanden gingen echter op geel en halsoverkop mocht ik met TUI naar Gran Canaria. Het was echt heerlijk en als je de behoefte aan zon niet kunt onderdrukken, dan is dit echt wel de beste optie die er nu is.

Duinen van Maspolmas

Omdat we elf jaar getrouwd waren, ging ik ook met Marcel nog een nachtje naar Breda en met onze dochter gingen we een paar dagen naar Landal Kaatsheuvel. Beide dingen die al een tijdje in de planning stonden, maar die uiteindelijk wel heel anders uitpakten dan gedacht. Zwembaden en musea niet open, maar we maakten er het beste van en zochten de natuur op.

mtb loonse duinen

Tenslotte gingen we voor de site ook nog een weekend naar de Bonte Wever in Assen. Dit is een kindvriendelijk hotel in Nederland dat ik al regelmatig genoemd had, maar waar we zelf nog niet geweest waren. Met een heerlijk zwembad en veel te doen voor gezinnen.

Bonte wever zwembad

De best gelezen blogs van 2020

Het zal niemand verbazen dat mijn best gelezen blogs van 2020 totaal anders was dan de afgelopen jaren. Geen Thailand blogs of blogs over verre reizen met een baby.

Een blog dat het belachelijk goed deed – als in meer dan 10.000x gelezen in een week tijd – was het blog met zomervakantiebestemmingen die nog wel kunnen. Een duidelijk teken dat heel veel gezinnen toch nog last-minute wat wilden gaan doen in Europa.

Een ander blog dat ook viral ging op social media, was die over het speelbos in Herperduin. Het is dan ook een van de tofste speelbossen in Nederland.

Speelbos Herpenduin

Wat brengt 2021 ons

Ik heb echt geen flauw idee! Ik hoop een vaccin. We hebben nu een te annuleren accommodatie staan voor een wintersportvakantie met vrienden in Oostenrijk en verder nog helemaal niks. Hopelijk komen er toch net als vorig jaar weer mooie dingen op mijn pad.